خودروی هیبرید خفیف چیست
خودروی هیبرید خفیف چیست؟

خودروی هیبرید خفیف چیست؟ این خودرو از جمله خودروهای هیبریدی به شمار می‌آید که هم دارای موتور احتراقی و هم دارای موتور برقی است. از بزرگترین تفاوت‌های خودروی هیبرید خفیف با سایر خودروها می‌توان به وجود موتور برقی اشاره کرد. در حقیقت در پاسخ به این سوال که خودروی هیبرید خفیف چیست؟ می‌توان گفت به خودرویی گفته می‌شود که دارای موتور برقی و احتراقی است. اما چرا دو نوع موتور در این ماشین هیبریدی به کار رفته است؟ چون موتور برقی به اندازه کافی توانایی تولید انرژی برای حرکت آن را ندارد به همین دلیل باید موتور احتراقی برای حرکت خودرو وجود داشته باشد. در حقیقت ابداع خودرو هیبرید خفیف یک تحول شگرف در صنعت خودروسازی است. زیرا در صورت از کار افتادن هریک از این موتورها ماشین می‌تواند با موتور دیگر نیز به تنهایی کار نماید. از سویی طراحی این خودرو به گونه‌ای است که وجود هر یک از موتورها هیچ آسیبی به موتور دیگر وارد نمی‌کند.

بررسی نحوه عملکرد خودرو هیبرید خفیف

طراحی خودرو هیبرید خفیف به گونه‌ای است که به وسیله موتور احتراقی کار می‌کند. در صورتی که موتور برقی به خوبی کار نکند و یا مسیر طی شده توسط راننده سربالایی باشد از موتور برقی استفاده می‌شود. در حقیقت برای اینکه دور موتور احتراقی استاندارد باشد و بیش از حد مجاز نباشد از موتور برقی استفاده می‌شود. این دو موتور با یکدیگر نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را فراهم می‌کنند. در مجموع اگر بخواهیم در این مورد توضیح کاملی بدهیم باید بگوییم برای حرکت خودرو از موتور احتراقی استفاده می‌شود. موتور برقی تنها دارای نقش کمکی است.

70 تا از بهترین هدیه مردانه برای ماشین + قیمت
بیشتر

سوالی که به ذهن بسیاری از افراد می‌رسد این است که چرا خودرو هیبرید خفیف بخریم؟ بسیاری از خودروها در حین کار به دلیل خرابی موتور احتراقی متوقف می‌شوند. این موضوع در شرایط عادی خطرناک نیست. اما اگر در جایی مانند اتوبان باشید که خودروها با سرعت بالا در حرکت هستند این مسئله بسیار خطرناک است. موتور برقی در اینجا به کمک خودرو می‌آید و باعث می‌شود تا خودرو روشن شده و به حرکت خود ادامه دهد. این موضوع تاثیر زیادی در سلامت و حفظ جان رانندگان دارد. زیرا ممکن است در صورت عدم حرکت خودروهای دیگر با آن برخورد کرده و تصادف شدیدی رخ دهد. در حقیقت موتور برقی به کاهش تصادف در حین رانندگی کمک زیادی می‌کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از خاموشی خودرو و تصادفات ناشی از آن می‌ترسید حتماً از این مدل خودروها استفاده نمایید.

 

خودرو هیبرید خفیف

بررسی تفاوت خودرو هیبرید معمولی و خفیف

خودرو هیبرید معمولی و خفیف با یکدیگر اندکی تفاوت دارند که در ادامه به مهمترین این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از بزرگترین تفاوت‌های خودرو هیبرید خفیف و معمولی می‌توان به ولتاژ باتری اشاره کرد. ولتاژ باتری هیبرید خفیف نسبت به مدل معمولی بسیار پایین است. خودرو هیبرید خفیف دارای باتری 48 ولت ولی خودروهای معمولی دارای باتری 300 تا 600 ولت هستند. همین موضوع باعث شده تا موتور الکتریکی آنها کوچکتر از خودروهای معمولی باشد.
  • شارژ باتری خودرو هیبرید خفیف از طریق ترمز آن انجام می‌شود. به همین دلیل انرژی بیشتری برای شارژ مجدد آن استفاده نمی‌شود. همین موضوع باعث تفاوت قیمت این مدل ماشین با سایر ماشین‌ها می‌شود. اما در مدل معمولی انرژی ترمزها برای شارژ باتری خودرو کافی نیست.
20 تا از شایع ترین خرابی های خودرو؟! (10 راهکار طلایی رفع خرابی خودرو)
بیشتر

 

مزایای  خودروی هیبرید خفیف چیست؟

  • قیمت خودرو هیبرید خفیف از مهمترین عوامل تاثیرگذار در خرید این خودرو است. قیمت این مدل خودرو نسبت به سایر خودروها بسیار پایین‌تر می‌باشد زیرا موتور و باتری موجود در این مدل خودروها از مدل‌های بسیار ضعیف انتخاب می‌شوند.
  • مصرف سوخت از مهمترین مسائلی است که هنگام خرید خودرو مطرح می‌شود. معمولاً خریداران دوست دارند خودرویی را خریداری نمایند که مصرف سوخت آن پایین‌تر باشد. خودرو هیبرید خفیف نسبت به ماشین‌های دیگر نیاز به سوخت بسیار کمی دارد.
  • این ماشین در حقیقت ترکیبی از ماشین‌هایی است که با موتور هیبریدی و احتراقی کار می‌کنند. به همین دلیل رانندگان پس از رانندگی با این مدل ماشین بیان می‌کنند که احساس خیلی خوبی داشته‌اند و خودرو هیبرید خفیف را به سایر خودروها ترجیح می‌دهند.

معایب  خودرو هیبرید خفیف چیست؟

در ادامه به ذکر این معایب می‌پردازیم:

  • بسیاری از موتورها باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. یکی از این موتورها مدل برقی است. همانطور که می‌دانیم خودرو هیبرید خفیف دارای موتور برقی نیز است. استفاده از خودرو هیبرید خفیف می‌تواند تا حدی باعث آلودگی محیط شود.
  • برای بسیاری از افراد مدل و تنوع خودرو هنگام خرید بسیار اهمیت دارد. خودروهای هیبرید خفیف دارای تنوع کمتری نسبت به خودروهای هیبریدی هستند. به همین دلیل بسیاری از افراد، خودرو هیبریدی را به خودرو هیبرید خفیف ترجیح می‌دهند.

 

خودرو هیبرید خفیف

 

کلام آخر

خودروی هیبرید خفیف چیست؟ خودرو هیبرید خفیف دارای دو مدل برقی و احتراقی برای عملکرد بهتر است. اما باتری این مدل خودرو نسبت به سایر خودروها ضعیف‌تر می‌باشد. هر فردی با توجه به سلیقه و نیاز خود خودرو مورد نظر را انتخاب می‌کند.

مروری بر تاریخچه خودروهای برقی
بیشتر