گیربکس دوکلاچه چیست و نحوه عملکرد آن

گیربکس دوکلاچه چیست

محتوای جدول

گیربکس دوکلاچه چیست و عملکرد آن چگونه است؟

قبل از پاسخ به سوال گیربکس دو کلاچه چیست باید گفت: امروزه انواع مختلفی از گیربکس ها در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این گیربکس ها با توجه به تکنولوژی به کار رفته در آن در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این موارد می توان به گیربکس های دوکلاچه اشاره کرد. اما در پاسخ به این سوال که گیربکس دوکلاچه چیست باید بگوییم این نوع گیربکس ها، ترکیبی از دو نوع گیربکس دستی و اتومات می باشند. به همین دلیل با نام گیربکس نیمه اتومات نیز در صنعت خودروسازی شناخته می شوند.

در رابطه با گیربکس دوکلاچه چیست و عملکرد آن باید گفت که در این نوع گیربکس ها از دو نوع کلاچ استفاده شده است که هر کدام از این کلاچ ها به دو شفت جداگانه اتصال یافته اند. یکی از این دو شفت مخصوص دنده های زوج بوده و دیگری برای دنده های فرد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، ارتباط موجود بین موتور خودرو و چرخ ها همواره برقرار می باشد. به این ترتیب امکان ایجاد خلل به هنگام ارسال نیرو به چرخ ها به شکل چشمگیری کاهش می یابد.

 

گیربکس دوکلاچه چیست

 

در ادامه پاسخ به سوال گیربکس دوکلاچه چیست و نحوه عملکرد آن باید گفت که تعویض دنده در این نوع گیربکس ها به صورت خودکار یا همان اتومات می باشد. در واقع، تعویض دنده و عمل کلاچ گیری در گیربکس های دوکلاچه با استفاده از کلاچ های چند صفحه ای انجام می شود. کلاچ های چند صفحه ای شامل کلاچ های خیس و کلاچ های خشک می باشند.

خودروی هیبرید خفیف چیست؟
بیشتر

کلاچ های خیس برای خودرو های قدرتی مناسب می باشند چرا که می توانند گشتاور های بالای 350 N/M را مدیریت نمایند. معمولا در خودرو های اسپرت می توان این نوع کلاچ ها را مشاهده نمود. اما کلاچ های خشک قادر به مدیریت گشتاور های کمتر از 250 N/M می باشند. این نوع کلاچ را می توان در خودرو های داخل شهری بیشتر مشاهده نمود. از همین رو، باید گفت گیربکس های دوکلاچه به دو دسته صفحه خشک و صفحه خیس دسته بندی می شوند.

 

آشنایی با تاریخچه گیربکس دوکلاچه

در ادامه بررسی سوال گیربکس دوکلاچه چیست شاید جالب باشد که بدانید گیربکس دوکلاچه نخستین بار قبل از جنگ جهانی دوم توسط مهندس کگرس ابداع شد. اما در این زمان به شکل کاربردی از آن استفاده نمی شد. در سال 1980 نمونه ای کامل تر و پیشرفته تر از آن توسط فردی به نام هری وبستر طراحی و تولید شد. این نوع گیربکس برای اولین بار در شرکت Automotive Products تولید و برای اولین بار بر روی خودرو های فورد رنجر، فورد فیستا و پژو 205 نصب گردید.

 

گیربکس دوکلاچه چیست و چگونه کار می کند؟

گیربکس دوکلاچه چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

حال که به سوال گیربکس دوکلاچه چیست پاسخ داده شد لازم است برای آشنایی بیشتر در رابطه با مزایا و معایب آن نیز صحبت شود. طبیعی است که این نوع گیربکس ها هم مانند انواع دیگر گیربکس ها دارای مزایا و معایبی باشند.

مزایا:

این نوع گیربکس ها هنگامی که در حالت خلاص قرار می گیرند، فشار کمتری را به موتور وارد می کنند. از همین رو می توان گفت که میزان سوخت در خودرو هایی که دارای گیربکس دوکلاچه هستند، بسیار کمتر از سایر خودرو ها بوده و به همین ترتیب آلودگی ناشی از آن نیز کاهش می یابد.

دلایل روشن شدن چراغ دینام خودرو در حین رانندگی
بیشتر

علاوه بر این، افزایش شتاب گیری یکی دیگر از مزایای این نوع گیربکس ها می باشد. با توجه به این که مدت زمان تعویض دنده در این نوع گیربکس ها در حدود 8 میلی ثانیه می باشد، می توان انتظار افزایش شتاب گیری از آن را داشت. به هنگام تعویض دنده، افت دور موتور در این نوع گیربکس ها به حداقل میزان خود رسیده و از همین رو می توان انتظار کاهش مصرف سوخت را نیز داشت.

در ادامه پاسخ به سوال گیربکس دوکلاچه چیست و مزایای آن می توان به آسایش سرنشینان اشاره کرد. چرا که در هنگام تعویض دنده هیچگونه ضربه ای به وجود نمی آید و سرنشینان می توانند در آسایش کامل باشند. همچنین، در این نوع گیربکس ها تعویض دنده می تواند بدون رعایت ترتیب انجام شود. برای مثال امکان افزایش دنده از 3 به 5 بدون هیچگونه ترتیبی وجود دارد.

 

گیربکس دوکلاچه چیست و انواع آن

معایب:

اولین موضوعی که در رابطه با گیربکس دوکلاچه چیست و معایب آن می توان به آن اشاره کرد، قیمت بالای آن است. با توجه به تکنولوژ بالایی که در این نوع گیربکس ها مورد استفاده قرار گرفته است، می توان انتظار قیمت بالا از آن را داشت. از همین رو، در خودرو های شهری کمتر از این نوع گیربکس ها استفاده می نمایند.

علاوه بر قیمت بالای گیربکس های دو کلاچه، قیمت بالای نگهداری و تعمیر از دیگر معایب آن می باشد. همانطور که گفته شد، تکنولوژی بالای به کار رفته شده در این نوع گیربکس ها باعث شده است که تعمیر آن به عهده ی افراد متخصص باشد. از همین رو، هزینه ی دستمزد و حتی هزینه ی تامین قطعات آن بالاتر از گیربکس های معمولی می باشد.

دلیل خالی شدن باتری خودرو
بیشتر

در ادامه بررسی سوال گیربکس دوکلاچه چیست و معایب آن باید به انعطاف پذیری پایین این نوع گیربکس ها اشاره کرد. با توجه به انعطاف پایینی که این نوع گیربکس ها دارند، امکان تقویت و تیونینگ در آن ها بسیار کم است. از همین رو کمپانی های تیونینگ یا استارتاپ ها کمتر به سراغ این نوع خودرو ها می روند.

علت نامگذاری گیربکس های دوکلاچه به گیربکس نیمه اتومات

در بررسی سوال گیربکس دوکلاچه چیست به این موضوع اشاره شد که این نوع گیربکس ها با نام گیربکس های نیمه اتومات نیز شناخته می شوند. علت این نوع نامگذاری را باید در تفاوت نوع مکانیسم کلاچ گیری آن بیان کرد. در گیربکس های اتوماتیک برای اینکه تعویض دنده و کلاچ گیری انجام گیرد، از نوعی مبدل گشتاور استفاده می شود. در واقع، استفاده از این نوع مبدل زمان تعویض دنده را مشخص می نماید. این در حالی است که در گیربکس های دو کلاچه از این نوع مبدل استفاده نشده است. در واقع، این وظیفه در گیربکس های دوکلاچه به عهده ی صفحه های خیس یا خشک می باشد. از همین رو، به این نوع گیربکس ها گیربکس نیمه اتومات گفته می شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید...

2 دیدگاه
  1. با سلام واحترام ،شرکت اسپورت سازان از مدیریت وسرعت درارایه خدمات وتوانمندی خوبی برای رفع نیازمندی های مشتریان خود با توجه به درخواست دارد

بازگشت
تلفن تماس
اینستاگرام (پاسخگویی)
تلگرام (کانال و پاسخگویی)
بله (پاسخگویی)
مسیریابی تا اسپرت تازان

کد تخفیف : 6byrcc93

کد تخفیف : xy4r6afq