تفاون بنزین سوپر و معمولی
تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟

مقدمه

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در چیست؟ این پرسش ممکن است ذهن بسیاری از رانندگان و مالکان خودرو را به خود مشغول کرده باشد. برخی تفاوت این دو را تنها در اسم‌شان می‌دانند. برخی دیگر بر این باورند که استفاده از بنزین سوپر، باعث ارتقای سطح عملکرد خودرو، کارایی بهتر موتور و حفظ سلامت آن خواهد شد. این افراد عمدتاً از درستی یا نادرستی این ادعا اطلاعی ندارند و صرفاً براساس شنیده‌ها به این باور رسیده‌اند. اما آیا واقعاً این دو نوع بنزین با هم تفاوت خاصی دارند؟ در این مقاله، سعی می‌کنیم به این پرسش بپردازیم. همچنین این مسئله را بررسی می‌کنیم که هر خودرو به چه نوع بنزینی احتیاج دارد.

 

اهمیت انتخاب بهترین نوع بنزین

بنزین مایعی شفاف و از مشتقات نفت خام است و ماده‌ی اصلی برای حرکت خودرو به حساب می‌آید. نوع بنزین مصرفی بر کیفیت عملکرد و عمر موتور خودرو تأثیر می‌گذارد. اگر نوع بنزین مورد استفاده، غیراستاندارد و بی‌کیفیت باشد و یا این‌که با نوع خودروی شما سازگاری نداشته نباشد، راندمان موتور در بلندمدت کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، تشخیص مطلوب‌ترین نوع بنزین برای رانندگان و مالکان خودرو که سلامت موتور برایشان اهمیت دارد، مسئله‌ای شایان توجه است.

عدد اکتان بنزین و شیوه‌ی تعیین آن

اصلی‌ترین تفاوت‌ بین بنزین سوپر و معمولی، عدد اکتان آن‌ها است. عدد اکتان، معیاری است که برای تعیین سطح کیفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چقدر این عدد بالاتر باشد، به این معنی است که سوخت بهتری در اختیار داریم. از سوی دیگر، سوخت با عدد اکتان کم‌تر، منجر به امواج احتراقی مخرب خواهد شد و انرژی مکانیکی موتور را هدر می‌دهد. بنزین با اکتان بالا، علاوه بر ارتقای سطح عملکرد موتور، تا حدودی باعث کاهش آلایندگی نیز خواهد شد. بنابراین، میزان اکتان، نقش بسیار مهمی در کارکرد موتور خودرو ایفاء می‌کند.

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی

 

باتری که با سه دقیقه شارژ ۲۰ سال کار می‌کند
بیشتر

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در عدد اکتان

همان‌طور که گفته شد، تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی، در میزان عدد اکتان آن‌ها است. عدد اکتان در بنزین معمولی حدود ٨٧ است، در صورتی که اکتان بنزین سوپر بالای ٩٠ (بین ٩١ تا ٩٤) است. هر خودرو با توجه به نوع موتور آن، با بنزینی با عدد اکتان مشخص سازگاری دارد. صاحبان خودرو باید از این عدد آگاه باشند تا هنگام سوخت‌گیری بهترین انتخاب ممکن را انجام دهند. استفاده از بنزین معمولی برای خودروهایی که به عدد اکتان بالایی نیاز دارند، در بلند مدت منجر به کاهش سطح عملکرد خودرو می‌شود. از جهت دیگر، استفاده از بنزین سوپر برای خودروهایی که به بنزین با اکتان پایین نیاز دارند نیز ممکن است به قطعات موتور فشار وارد کند.

روش‌هایی برای تشخیص تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی

یکی از روش‌های تشخیص تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی، رنگ آن‌ها است. بنزین معمولی اغلب به رنگ صورتی است ولی بنزین سوپر، سبز است. بوی بنزین هم یکی از عوامل تعیین‌کننده در تفاوت این دو است. زیرا بنزین سوپر و بنزین معمولی بوی کاملاً متفاوتی دارند. نوع گاز خارج شده از باک خودرو نیز می‌تواند در این تشخیص، به شما کمک کند. چرب یا خشک بودن گاز خارج شده در هنگام سوخت‌گیری نوع بنزین را تعیین می‌کند. گاز خشک، یعنی بنزین سوپر است و گاز چرب یعنی بنزین معمولی است.

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در شرایط محیطی مختلف

برای بررسی دقیق‌تر تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی و انتخاب بهترین نوع بنزین، باید شرایط جغرافیایی را نیز در نظر بگیریم. رطوبت و دمای هوا با عدد اکتان که پیش از این به آن اشاره کردیم، مرتبط است. افزایش رطوبت منجر به بالا رفتن عدد اکتان شده و افزایش دما، باعث کاهش این عدد می‌شود. از این رو، استفاده از بنزین معمولی در شهرهایی با دمای پایین و رطوبت بالا و استفاده از بنزین سوپر در مناطقی با دمای بالا و رطوبت پایین مانند شهرهای کویری توصیه شده است.
عامل دیگر، ارتفاع از سطح دریا است. در مناطقی که بالاتر از سطح دریا هستند، به سوختی نیاز داریم که عدد اکتان آن پایین‌تر باشد. به‌طور مثال هنگام سفر به شهرهای شمالی که کم ارتفاع هستند، ممکن است متوجه افزایش صدای موتور شده باشید. علت این اتفاق اثرگذاری ارتفاع بر سطح اکتان بنزین است. با این توضیحات، بنزین سوپر در شهرهایی که نزدیک دریا هستند، گزینه‌ی بهتری است. ولی در شهری مانند تهران استفاده از بنزین معمولی، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

۲۰ دلیل اصلی وحشت یا اضطراب رانندگی
بیشتر

تشخیص تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی

 

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی در انواع خودرو

یک تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی، قیمت آن است. بنزین سوپر تقریباً ٥٠ درصد از بنزین معمولی گران‌تر است. استفاده از بنزین سوپر در خودروهایی که در دستورالعمل سازنده صحبتی از استفاده از این نوع سوخت نشده، هیچ مزیتی نخواهد داشت. این نوع بنزین، باعث عملکرد بهتر خودرو یا میزان کم‌تر مصرف بنزین نمی‌شود. استفاده از مکمل‌ها و همچنین شستشوی قطعات موتور، بسیار مهم‌تر از سطح اکتان بنزین است. با این حال، در بعضی از خودروهای گران‌قیمت و لوکس استفاده از بنزین سوپر توصیه شده است، که البته باز هم اجبار نیست. گزارشات نشان داده است که استفاده از بنزین سوپر در خودروهایی مانند فورد اف ١٥٠ یا مزدا ام ایکس باعث بهبود نسبی عملکرد خودرو و صرفه‌جویی در مصرف بنزین خواهد شد. پس اگر از خودروهای نه چندان لوکس استفاده می‌کنید، بنزین سوپر تفاوت چشمگیری در عملکرد خودروی شما ایجاد نخواهد کرد.

تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی از لحاظ تأثیرگذاری بر خودرو

به طور کلی، افزودنی‌هایی که در بنزین سوپر وجود دارد، تأثیر چندانی در عملکرد خودرو نخواهند داشت. هرچند این افزودنی‌ها با شستشو و از بین‌بردن رسوبات انژکتوری، تا حدودی بر شتاب‌گیری خودرو تأثیر می‌گذارند. البته همه‎ی بنزین‌ها دارای مواد شوینده‌ی موتور هستند. تنها تفاوت در این است که میزان مواد شوینده در بنزین‌ سوپر با اکتان بالا بیشتر است. با همه‌ی این‌ها، حتی تأثیر این مورد هم چندان زیاد نیست و توجیهی برای استفاده از این نوع بنزین به حساب نمی‌آید.

باوری غلط درمورد بنزین سوپر و معمولی

برخی از مالکان خودرو معتقدند که بهتر است پس از سه یا چهار بار استفاده از بنزین معمولی، یک بار از بنزین سوپر استفاده کنند. شاید یکی از دلایل شکل‌گیری چنین باوری، صرفاً قیمت بالای بنزین سوپر باشد. با این حال، استفاده‌ی پیاپی از انواع مختلف بنزین، عملیات تنظیم برنامه‌ی موتور را دچار اختلال خواهد کرد. علاوه بر این، بنزین سوپر خاصیت پاک‌کنندگی بسیار بالایی برای از بین بردن آثار بنزین معمولی ندارد. از این رو، پیشنهاد می‌شود از بنزینی با کیفیت یکسان استفاده کنید. البته، برخلاف عقیده‌ی رایج که ترکیب دو نوع بنزین را نامناسب و آسیب‌رسان می‌دانند، ترکیب این دو با نسبت برابر نیز گزینه‌ی خوبی است.

کادیلاک با خاص ترین خود به جنگ رولز-رویس می رود! +عکس
بیشتر

عرضه‌ی بنزین سوپر و معمولی

 

جمع‌بندی

در این مقاله، تفاوت بین بنزین سوپر و معمولی را با هم بررسی کردیم. به طور کلی، انتخاب نوع سوخت به خودروی شما و شرایط محیطی و جغرافیایی بستگی دارد. استفاده از بنزین سوپر باعث افزایش قدرت خودرو نمی‌شود. فقط ممکن است در شتاب‌گیری اولیه شاهد تغییر اندکی باشیم. بنابراین، اصراری به استفاده از بنزین سوپر که قیمت بسیار بالاتری هم دارد نداشته باشید. مزایای بنزین سوپر، استفاده از آن را در هر نوع خودرویی توجیه نمی‌کند. حتی گاهی استفاده از آن می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. پس بهترین کار این است که به توصیه‌ی سازنده عمل کنید. فراموش نکنید که استفاده از بنزین معمولی حتی در خودروهای لوکس و گران‌قیمت در کوتاه مدت منجر به کاهش سطح عملکرد نخواهد شد.