اسپرت کردن خودرو
اطلاعاتی راجب اسپرت کردن خودرو

هدف از اسپرت کردن خودرو چه می باشد؟

در این مقاله می خواهیم به اطلاعاتی در مورد آموزش اسپرت کردن خودرو بپردازیم. به طور کلی معنی اسپرت، ورزشی بودن می شود. اسپرت کردن ماشین به تغییرات و دگرگونی و تولید زرق و برق در ماشین گفته می شود. به عبارت دیگر می توان این گونه معنی کرد که انجام هر کاری که باعث لوکس تر شدن، قشنگ تر شدن یا سریع تر شدن موتور و ظاهر خودرو می شود را اسپرت کردن خودرو می گویند.

اسپرت کردن خودرو چند مرحله دارد؟

اسپرت کردن خودرو شامل دو مرحله کلی می باشد. اسپرت کردن فضای داخلی ماشین و اسپرت کردن ظاهر بیرونی ماشین از مراحل اسپرت کردن خودرو می باشند. با اسپرت کردن درون ماشین هنگام رانندگی می توانید انرژی خوبی از فضا دریافت کنید. همچنین علاوه بر خودتان، سر نشینان هم از فضای داخل ماشین لذت می برند. صندلی های ماشین، استفاده کردن از فرمان های اسپرت، استفاده از تزیینات جانبی و … از کار هایی می باشند که می توانید برای اسپرت کردن داخل ماشین استفاده کنید.

برای اسپرت کردن خودرو از فضای بیرونی آن، باید حتما توجه داشته باشید که خیلی از استاندارد اولیه خارج نشوید. زیرا در صورت خارج شدن بیش از اندازه از حالت عادی ممکن می باشد که از جانب راهنمایی و رانندگی برای شما جریمه در نظر گرفته شود. تغییر رینگ ها، استفاده از چراغ های اسپرت، تغییر سپر و … از جمله کار هایی می باشند که می توانید برای اسپرت کردن فضای بیرونی ماشین استفاده کنید.

 

اسپرت کردن خودرو

 

استفاده از رینگ های اسپرت و لاستیک های پهن در اسپرت کردن اتومبیل

یکی از فعالیت ها در اسپرت کردن خودرو از فضای بیرونی، استفاده کردن از لاستیک های پهن و رینگ های اسپرت می باشد. شما برای انجام این کار باید حتما توجه داشته باشید که جعبه دنده ماشین تان خراب نشود. هزینه ای هم که می خواهید برای انجام اسپرت کردن لاستیک و رینگ بپردازید، با هزینه های معمولی خودرو متفاوت می باشد. حتی خرید این نوع از لاستیک ها و رینگ ها شامل داشتن گارانتی نمی شود. استفاده از کاپ رینگ چری نیز باعث زیبایی در رینگ های شما می شود.

کاپ رینگ چری

 

زیاد شدن قدرت فرمان پذیری، زیاد شدن قدرت مانور، زیاد شدن زیبایی، کم شدن سریع بودن سرعت و ترمز گیری خودرو و کم شدن خط ترمز از مزیت های مهم هنگام استفاده از رینگ خودرو برای اسپرت کردن ماشین می باشند.

 

استفاده از روکشی معقول برای اسپرت کردن خودرو

استفاده از روکش هایی مناسب یکی دیگر از عوامل اسپرت کردن خودرو می باشند. از آن جایی که هنگام ورود به ماشین اولین چیزی که به چشم می آید روکش ماشین می باشد؛ پس می توان گفت که استفاده از روکش مناسب در اسپرت شدن ماشین نقش بسیار مهمی دارد. به طور کلی می توان گفت که اولین قدم برای اسپرت کردن ماشین، عوض کردن روکش می باشد.

روکش ها تنوع بسیار زیادی در انواع جنس ها، طرح ها و رنگ ها دارند. که شما با توجه به سلیقه خودتان یکی از انواع آن ها را انتخاب می کنید و به فضای داخلی خودرو خود نمایی زیبا می دهید. امروزه نیز بیشتر روکش های چرمی مورد استقبال قرار گرفته شده اند.

ترموستات الکتریکی چیست؟ و چگونه کار می کند؟
بیشتر

 

تغییر دادن ارتفاع ماشین از کار های اسپرت کردن خودرو

یکی دیگر از راه های اسپرت کردن خودرو ایجاد تغییر در ارتفاع آن می باشد. برای تغییر در ارتفاع ماشین راه های گوناگونی وجود دارد. در ادامه به بررسی برخی از این راه ها و روش ها می پردازیم.

  • یکی از روش های تغییر ارتفاع ماشین این است که می توانید فنر ماشین تان را پیچ مهره یا همان روغنی کنید. در این روش کافی است تا در داخل فنر را پر از روغن و واسکازین مخصوص کنید. بعد از انجام این کار تغییری در ارتفاع ماشین تان رخ نمی دهد و فقط کمک فنر تان نرم تر می شود. اکنون باید برای ایجاد تغییر در ارتفاع ماشین فنر لول که مرتبط با کمک فنر می باشد را عوض کنید. این روش یک روشی شایع می باشد
  • در روش دوم شما می توانید با رجوع به یک مکانیک کار، این کار را انجام دهید. مکانیک کار فنر لول کمک فنر ماشین را کوتاه می کند و می برد. سپس ارتفاع ماشین شما کم می شود. در این روش شما نیازی به پرداخت هزینه زیادی ندارید. با این که روشی ارزان است، اما اصلا انجام این روش توصیه نمی شود. به این دلیل که با انجام این روش ماشین شما خشک تر می شود و هم این که عمر فنر های ماشین کم تر می شود. اما به طور کلی تغییر دادن ارتفاع ماشین کار خیلی راحتی نمی باشد.

در ادامه برخی از نکات تغییر ارتفاع ماشین را خواهیم گفت.

  • با تغییر ارتفاع ماشین اصلا نباید در مسیر هایی که چال و چوله های زیادی دارد حرکت کنید. زیرا باعث خرابی ماشین شما می شوند. از این رو که دیگر برخورد کف خودرو با کف زمین زیاد شده است، یکی دیگر از مشکلاتی که برای ماشین شما به وجود می آید این است که سیستم تعلیق شما دارای عملکردی خشک می شود. اگر هم به خشکی علاقه ندارید و دوست دارید نرم و راحت رانندگی کنید، این روش اسپرت کردن اصلا برای شما مناسب نمی باشد.
  • حتما در مواقع پارک کردن خودرو، فاصله خود را با جدول های خیابان رعایت کنید؛ تا در هنگام باز کردن درب خودرو به جدول برخوردی نداشته باشید.
  • با کم کردن ارتفاع ماشین در مواقع معاینه فنی و فروش به مشکل بر می خورید.
  • این روش لوکس کردن خودرو باعث خرابی زودتر ماشین می شود. چرا که فشار بیشتری به تعلیق وارد می شود.
  • از آن جایی که جای سپر از حالت عادی خود خارج می شود و پایین تر می آید، پس در هنگام برخورد به جایی به جای سپر به جلو پنجره و چراغ ها ضربه وارد می شود.
  • با انجام این کار نمی توانید افراد زیادی را سوار خودرو تان کنید یا وسیله های زیادی در ماشین بگذارید. زیرا با کم شدن ارتفاع اگر وزن ماشین بالا رود برخورد آن با زمین بیشتر می شود.
  • به شل گیر ها و شلنگ های شیشه شور آسیب وارد می شود. زیرا در دست انداز ها، لاستیک ها با داخل گلگیر برخورد می کنند.
لوازم مسافرتی خودرو و ضرورت آنها برای سفر
بیشتر

به طور کلی برای اسپرت کردن خودرو از کوتاه کردن ارتفاع ماشین خودداری کنید. تنها کافی است با تعویض وسایل نمای بیرونی و ظاهری خودرو را لوکس کنید.

 

استفاده از لوازم خودرو برای اسپرت کردن خودرو

برخی از کار هایی که باعث اسپرت کردن خودرو می شوند را در ادامه می گوییم.

  • استفاده از سپری زیبا به همراه آرم اسپرت سپر: قرار دادن سپر های اسپرت خودرو یکی از کار هایی می باشد که برای لوکس کردن خودرو انجام می دهند. این کار از اسپرت کردن ظاهر بیرون خودرو می باشد. می توان گفت که نقش سپر در اسپرت شدن ماشین بسیار مهم می باشد. از طرفی هزینه خیلی زیادی هم نمی خواهد. شما علاوه بر تعویض سپر می توانید آرم اسپرت سپر را نیز بگذارید تا حسابی نمای سپرتان لوکس شود.

آرم اسپرت طلایی

  • نقش چراغ های اسپرت در اسپرت کردن خودرو: برای اسپرت کردن ظاهر بیرونی ماشین می توانید از چراغ های لوکس و اسپرت استفاده کنید. نقش چراغ تاثیر بسیار زیادی در لوکس شدن خودرو دارد.
  • استفاده از قاب یا روکش فرمان: یکی دیگر از روش های اسپرت کردن فضای داخلی خودرو استفاده از قاب یا روکش فرمان خودرو می باشد.

چراغ جلو اسپرت پراید

 

  • استفاده از دستگیره: استفاده از یک عدد دستگیره نیز نقش خوبی در اسپرت کردن دارد. برای تهیه دستگیره شما نیازی به پرداخت هزینه بالا ندارید. پس از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد.
  • دودی کردن شیشه خودرو: دودی کردن یا رنگ کردن شیشه های خودرو به شدت باعث اسپرت شدن خودرو می شوند. دودی کردن شیشه ها بیشتر از رنگ کردن آن ها مورد استقبال قرار می گیرد. فقط توجه داشته باشید که تا حدی مجاز رنگ شیشه ها را تغییر دهید تا از طرف راهنمایی و رانندگی جریمه نشوید.
  • استفاده از بالشتک طبی پشت گردنی: شما با استفاده از بالشتک های طبی پشت گردنی یا همان بالشت های پشت تکیه گاه می توانید نمایی بسیار زیبا به داخل ماشین خود بدهید. انجام این کار تنها باعث زیبایی درون ماشین نمی شود. بلکه باعث می شود تا از خسته شدن گردنتان در هنگام رانندگی جلوگیری شود.

 

بالشتک طبی پشت گردنی

 

  • استفاده از قاب پدال: یکی دیگر از روش های اسپرت کردن خودرو استفاده از قاب پدال مانند پدال گاز، پدال کلاچ و پدال ترمز و … می باشد. این قاب هم مانند لوازم دیگر در انواع گوناگونی وجود دارد.
  • استفاده از روکش اسپرت: با استفاده از روکش های اسپرت می توانید نمایی بسیار زیبا به خودروی خود دهید. شما علاوه بر تهیه روکش صندلی می توانید روکش اسپرت داشبورد را نیز تهیه کنید. این روکش ها در انواع، طرح ها و همچنین رنگ های مختلف وجود دارند.
  • استفاده از زیر سیگاری: اگر سیگاری هستید حتما استفاده از یک زیر سیگاری مخصوص در ماشین توصیه می شود. زیر سیگاری ها برای ماشین می توانند از وارد شدن بوی بد سیگار به داخل ماشین جلوگیری کنند. علاوه بر این باعث می شوند تا فضای داخل ماشین شما شیک تر و لوکس تر نشان داده شود.
  • استفاده از بوق برای اسپرت شدن ماشین: بوق هایی وجود دارند که چند صدایی می باشند. اگر چه در مقابل انجام کار های دیگر خیلی به چشم نمی آید؛ اما می تواند نقشی در اسپرت شدن ماشین داشته باشد.
  • رنگ کردن قسمت های قابل رنگ: شما می توانید با رنگ کردن برخی از قسمت های ماشین که قابل رنگ کردن هستند، آن را لوکس تر کنید. مثلا می توانید با جدا کردن نوار های پلاستیکی دور خودرو جای آن ها را با اسپری با دقت لازم رنگ کنید.
  • استفاده از مخزن پلاستیکی: برای استفاده از مخزن های پلاستیکی باید آن ها را به تکیه گاه صندلی متصل کنید. با باز شدن درست تکیه گاه صندلی، شما فضایی ثابت برای نگه داشتن بطری آب یا لیوان چای خود دارید. علاوه بر این ها داشتن مخزن پلاستیکی به خودرو ی شما نمایی زیبا می دهد.
  • رسیدگی به تهویه و کولر ماشین و استفاده از یک خوشبو کننده: از آن جایی که کولر و تهویه ماشین پر از گرد و غبار می شود، پس حتما باید آن را تمیز کنید. حتی داخل ماشین می توانید از یک بوگیر یا خوشبو کننده استفاده کنید تا فضایی خوش عطر و تمیز داشته باشید.
علائم خرابی بلبرینگ کلاچ و روش های تشخیص آن
بیشتر

از دیگر موارد در اسپرت کردن خودرو استفاده از کنسول وسط، پاور ویندوز، کروز کنترل و … می باشند.

شاید شما نتوانید برای اسپرت کردن خودروی خود رنگ، شکل، مدل، قدرت موتور و … را تغییر دهید. پس می توانید با تغییر لوازم نمای بیرون و داخل ماشین خود را لوکس کنید. اصلا هم نگران پایین بودن مدل ماشین خود نباشید زیرا برای تمام مدل های ماشین لوازم و وسایل اسپرت کردن وجود دارد.

علاوه بر تمام این ها شما باید حتما برای داشتن خودرویی زیبا و مرتب، هر جای آن که دچار آسیب و یا خرابی شده است را تعمیر کنید. مثلا سعی کنید بدنه ماشین دارای رنگ رفتگی نباشد.

 

نکات مهم در اسپرت کردن اتومبیل

  • در مواقع تعویض لاستیک ها برای اسپرت کردن خودرو، حتما به جنس لاستیک ها دقت کنید. شما با استفاده کردن از لاستیک های نامناسب و کم کیفیت و یا بی کیفیت می توانید ضرر های غیر قابل جبرانی به ماشین خود وارد کنید.
  • در بازار استیکرهایی در طرح ها و مدل های گوناگون عرضه می شود. شما می توانید با تهیه این استیکر ها نمای خودروی خود را زیبا کنید.
  • دختر ها و پسر ها نیز ممکن است بخواهند وسایل داخل ماشین خود را دخترانه یا پسرانه کنند. آن ها می توانند با تعویض لوازم خودروی خود آن را تغییر دهند. مثلا ممکن است دختری بخواهد داخل ماشین خود را صورتی کند.
  • دقت کنید که برای انجام و تغییر دادن هر وسیله ای با استفاده از رنگ هایی شاد و روشن نمایی ویژه به خودروی خود دهید.
  • روکش های موجود در بازار در انواع و طرح های مختلفی می باشند. اما شما سعی کنید که حتما از روکش های جنس چرم استفاده کنید.
  • حتما توجه داشته باشید که موقع تغییر وسایل خودرو خیلی از حد استاندارد خارج نشوید. زیرا با رعایت نکردن حد استاندارد، هنگام فروش خودرو خود از خدمات پس از فروش بهره مند نمی شوید.

قاب استیل فرمان