تاریخچه خودروهای برقی
مروری بر تاریخچه خودروهای برقی

140 سال تاریخچه خودروهای برقی

وقتی از خودروهای الکتریکی صحبت می شود، ذهن ما معطوف به پیشرفت تکنولوژی می گردد و گمان میکنیم که تاریخچه خودروهای برقی به همین یکی دو دهه اخیر محدود میشود. ولی حقیقت ماجرا از قرار دیگری است؛ در واقع خودروهای الکتریکی زودتر از خودروهای بنزینی اختراع شده اند.
کشورهای انگلیس و فرانسه از جمله نخستین کشورهای پیشگام در توسعه خودروهای برقی بودند. اولین مخترع خودروهای الکتریکی Gustave trouve نام دارد که برای اولین بار در سال 1880 یک سه چرخه الکتریکی ابداع نمود ولی نتوانست این اختراع را به نام خود ثبت نماید. سپس توماس پارکر انگلیسی در سال 1884 توانست ایده یک خودروی الکتریکی را پیاده سازی کند. در نهایت andris floken آلمانی در سال 1888 میلادی اولین خودروی الکتریکی تاریخ را تولید نمود.

 

خودروی الکتریکی توماس پارکر
خودروی الکتریکی توماس پارکر (جایگزین: اولین خودروی ثبت شده در تاریخچه خودروهای برقی)

سهم توماس ادیسون در تاریخچه خودروهای برقی

یکی از مخترعانی که سهم بسزایی در تاریخچه خودروهای برقی دارد توماس ادیسون میباشد. این مخترع شهیر تاریخ در سال 1899 تلاشی مستمر در تولید یک باتری ذخیره سازی بهینه برای خودروها را آغاز نمود. ادیسون مشکلات موجود در باتری های زمان خود را تشخیص داده بود و به دنبال راه حلی برای جایگزینی این باتری ها بود. ایده ادیسون یک باتری با وزن پایینتر و قابلیت شارژدهی بالاتر بود. در آن زمان از باتری هایی از جنس اسید سربی که بسیار سنگین بودند استفاده می کردند. در نهایت ادیسون باتری مورد نظر خودش را تولید نمود ولی با توجه به عرضه خودروی بنزینی تی توسط هنری فورد پروژه باتری سبک ادیسون هیچگاه به صورت انبوه تولید نشد.

 

سهم ادیسون در ساخت باتری های الکتریکی
سهم ادیسون در ساخت باتری های الکتریکی (جایگزین: سهم ادیسون در تاریخچه خودروهای برقی)

مهمترین ایده در تاریخچه خودروهای برقی

استفاده گسترده از خودروهای بنزینی و محبوبیت آن برای چندین دهه ایده استفاده از خودروهای برقی را به فراموشی سپرد. در ایالات متحده تا دهه 70 میلادی مردم بدون هیچ گونه مشکلی از ماشین های بنزینی و گازوئیلی استفاده می کردند. آمریکایی ها به شدت از رانندگی با ماشین های سریع و پرقدرت لذت میبردند و مواردی همچون آلایندگی و ظرفیت موتور برای تبدیل سوخت به انرژی اصلا مهم نبود. یک متخصص الکترونیک به نام ویکتور ووک قصد داشت که ماده دیگری را جایگزین بنزین کند. این دانشمند پس از سه دهه کار مداوم و آزمایش های نا امید کننده، به این نتیجه رسید که ساخت یک ماشین تمام برقی میسر نمی باشد. باتری در مقایسه با موتورهای بنزینی قادر به ذخیره سازی انرژی به مقدار کافی نبودند؛ بدین ترتیب پیمودن مسافت طولانی و افزایش سرعت امکانپذیر نمیشد.
ووک به دنبال راهی برای ترکیب قدرت موتور بنزینی با کارایی و پاکی موتور برقی بود؛ او قصد داشت این دو موتور را با یکدیگر ترکیب کند. رویای او استفاده از موتور بنزینی برای تقویت موتور برقی و در نتیجه حرکت دادن چرخ ها بود. کاهش مصرف سوخت و از بین بردن آلایندگی ها بدون کاهش عملکرد موتور ایده جذابی بود. یک مهندس شیمی به نام آقای چارلی راسن از برنامه جدید دولت برای ماشین های پاک رو که برنامه ای جهت تشویق ماشین های پاک بود؛ خبر آورد. زنگ خطر آلایندگی در ایالات متحده به صدا درآمده بود. آژانس تازه تاسیس شده حفاظت از محیط زیست EPA جایزه ای ویژه برای ماشین های جدید آزمایشی که استانداردهای جدید را پاس کنند در نظر گرفته بود.

20 تا از شایع ترین خرابی های خودرو؟! (10 راهکار طلایی رفع خرابی خودرو)
بیشتر

پیاده سازی ایده ووک

ووک به همراه راسن فرصت را غنیمت شمرده و یک کمپانی جهت ساخت اولین ماشین هیبریدی تجاری که در تاریخچه خودروهای برقی ثبت شده، تاسیس کردند. کار با یک ماشین دیزلی که به خاطر فضای زیاد کاپوت آن، جهت استفاده از دو سیستم مجزا شامل برقی و بنزینی مناسب بود آغاز گردید. درگیری در خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت و در نتیجه بنزین شد؛ به این ترتیب لزوم استفاده از انرژی های پاک و جایگزین بیشتر احساس شد.
سرانجام ساخت ماشین هیبریدی ووک به پایان رسید. ماشینی که مصرف سوخت آن نصف ماشین های بنزینی دیگر بود و سوخت جدید آن مورد تایید EPA قرار گرفت. نهایتا در تست های دولت خودروی ووک و راسن که نتیجه سالها زحمت آنها بود تحسین همگان را به شدت برانگیخت. خودرویی که با مصرف سوختی نصف خودروهای دیگر و با آلایندگی یک بیستم، یک شاهکار محسوب میشد در کمال ناباوری با سیاسی کاری کنار گذاشته شد. ووک دو سال دیگر تلاش کرد ولی با تمام شدن سرمایه اش عملا به کار خود پایان داد. پس از آن به مدت 25 سال حرفی از ماشین های هیبریدی زده نشد، ولی ایده ووک پایه گذار یک روند و تغییر جدید در آینده شد.

Parius اولین خودروی هیبریدی تاریخ

بنزین در ایالات متحده خیلی ارزان بود ولی در سوی دیگر دنیا در کشور ژاپن قضیه فرق می کرد زیرا قیمت بنزین بالا بود. در سال 1997 تویوتا با مشورت گرفتن از ووک اولین ماشین هیبریدی را با نام prius عرضه کرد. شرکت تویوتا از نوآوری های تکنیکی ووک در خودروهای هیبریدی خود استفاده زیادی کردند و بازار prius در آن برهه به شدت داغ شده بود. نکته جالب خرید یک دستگاه prius توسط ویکتور ووک بود که ثمره تلاش خود را در این خودرو مشاهده می کرد.

دلیل خالی شدن باتری خودرو
بیشتر
خودروی هیبریدی parius
خودروی هیبریدی parius (جایگزین: اولین خودروی هیبریدی ثبت شده در تاریخچه خودروهای برقی)

تولد تسلا

شروع قرن جدید با آغاز پیشرفت در خودروهای برقی همراه شد. در سال 1997 ملاقات دو مخترع با نامهای مارتین ایبرهارد و مارک تارپنینگ باعث تولد شرکت تسلا شد. این دو مخترع در سال 2000 تصمیم به فعالیت در حوزه خودروهای الکتریکی گرفتند. شرکت ac propulsion یک خودروی تمام الکتریکی به نام tzero را با شتاب سریع صفر تا صد 4 ثانیه تولید کرده بود. خودروی tzero ظاهر چندان زیبایی نداشت و مارتین ایبرهارد جهت استفاده از فناوری موتور الکتریکی tzero با این شرکت قرارداد انعقاد کرد. پس از عقد قرارداد با نماینده شرکت لوتوس جهت قرار دادن موتور الکتریکی tzero بر روی بدنه خودروی لوتوس الیس به توافق رسیدند. اما در میانه سال 2004 بودجه تسلا در حال اتمام بود زیرا تولید این خودرو نیاز به سرمایه بسیار هنگفتی داشت.

محبوبیت خودروهای الکتریکی

حالا نوبت ایلان ماسک بود که نام خود را به عنوان بزرگترین ناجی در تاریخچه خودروهای برقی ثبت کند. ایلان ماسک پس از اولین ملاقات با مارتین و مارک به مقدار 7.5 میلیون دلار سرمایه گذاری کرد و در سال 2004 لوتوس الیس را بصورت موفقیت آمیزی روانه بازار کرد. سپس در سال 2008 ایلان ماسک 70 میلیون دلار دیگر در تسلا سرمایه گذاری نمود. تسلا در سال 2006 از اولین محصول تولید انبوه خود یعنی رودستر رونمایی کرد؛ رودستر با اینکه 100 هزار دلار قیمت داشت ولی باز هم متقاضیان زیادی داشت. در ژوئن 2009 تسلا 2465 میلیون دلار وام جهت تولید خودرو با تکنولوژی بالا دریافت کرد. بین سالهای 2008 تا 2012 این شرکت تعداد 2250 دستگاه رودستر در 31 کشور جهان به فروش رساند. در سال 2016 تسلا بیش از 76 هزار خودرو تولید نمود که در سه ماهه اول 2017 نیز 25 هزار دستگاه خودروی الکتریکی دیگر عرضه شد.

خودروی هیبریدی چیست؟ انواع و بهترین‌های آن در بازار ایران
بیشتر

 

رودستر اولین خودروی برقی تولید انبوه تسلا
رودستر اولین خودروی برقی تولید انبوه تسلا (جایگزین: اولین خودروی تولید انبوه ثبت شده در تاریخچه خودروهای برقی تسلا)

شرکت تسلا در سال 2017 با افزایش ارزش سهام خود، بالاتر از شرکت GM به عنوان ارزشمندترین سهام خودرویی در بازار نزدک شناخته شد. به طوری که با یک جهش چشمگیر ارزش کل سهام تسلا به بیش از 52 میلیارد دلار رسید. علت این افزایش ارزش سهام را می توان در محبوبیت خودروهای الکتریکی، بهبود عمر باتری ها و افزایش تقاضا برای خرید این نوع خودروها جستجو کرد.