تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس

هرگز زمان تعویض روغن گیربکس را فراموش نکنید

دانستن زمان تعویض روغن گیربکس مانع از آسیب های احتمالی به قطعات خودرو می شود. برای اینکه چرخ دنده های داخل گیربکس به آرامی حرکت کنند، نیاز به روغن دارند. در واقع این روغن گیربکس است که عملکرد جعبه دنده را بهبود می دهد. بررسی کیفیت و میزان روغن گیربکس، تاثیر به سزایی در کاهش تنش های وارد شده بر گیربکس دارد.

 

نادیده گرفتن زمان تعویض روغن گیربکس باعث تجمع رسوبات روغن می شود. رسوب روغن به تدریج باعث عدم کارایی فیلتر روغن و در نتیجه باعث آسیب به قطعات جعبه دنده می شود. تعمیر قطعات آسیب دیده جعبه دنده معمولا بسیار هزینه بر است. بنابراین جهت جلوگیری از این هزینه ها لازم است قبل از اینکه زمان تعویض روغن گیربکس فرا برسد، آن را عوض کنید.

اگر خودرو شما سیستم نظارت بر عمر مفید روغن ندارد، تشخیص زمان تعویض روغن کمی دشوار است. اما به طور کلی چند قانون وجود دارد که میتوانید برای تشخیص زمان تعویض روغن از آنها پیروی کنید. در ادامه به بررسی این قوانین می پردازیم.

زمان تعویض روغن گیربکس در گیربکس های دستی

یکی از راه های تشخیص زمان تعویض روغن جعبه دنده توجه به کیلومتر شمار است. همانطور که گفتیم در این مورد یک قانون کلی وجود دارد که برای همه خودروها قابل تعمیم است. به این صورت که گیربکس های دستی معمولا هر 48000 تا 80000 کیلومتر نیاز به تعویض روغن گیربکس دارند. با این حال بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را برای فاصله زمانی پیشنهادی شرکت سازنده بررسی کنید. اما اگر دائما در ترافیک شهری رانندگی می‌کنید، باید زودتر از 48000 کیلومتر روغن را تعویض کنید. زیرا شرایط تنش زا مانند ترافیک شهری باعث فشار مداوم به گیربکس می شود.

دلایل روشن شدن چراغ دینام خودرو در حین رانندگی
بیشتر

موقعیت دیگری که زمان تعویض روغن گیربکس را جلو می اندازد، در مورد اتومبیل افرادی است که تازه رانندگی را آموزش دیده اند. این افراد چون به تازگی تعویض دنده را یاد گرفته اند ممکن است هنگام عوض کردن دنده دچار اشتباه شوند. این اشتباهات باعث ایجاد فشار اضافی روی چرخ دنده های داخلی می شود. بنابراین رانندگان تازه وارد نیز باید روغن گیربکس را قبل از رسیدن به کیلومتر مشخص، تعویض  کنند.

زمان تعویض روغن گیربکس

 زمان تعویض روغن گیربکس در گیربکس های اتوماتیک

زمان تعویض روغن برای گیربکس های اتوماتیک معمولا بین 96000 تا 160000 کیلومتر است. در مورد گیربکس های اتوماتیک نیز اگر دائما در ترافیک هستید یا بارهای سنگین روی خودرو حمل می‌کنید، لازم است قبل از 96000 کیلومتر نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید. دلیل این امر این است که این فعالیت ها موجب گرم شدن روغن می شود. هرچه روغن گرمتر باشد، فشار بیشتری به روغن وارد شده و موجب تخریب آن می شود. در نتیجه تخریب روغن باعث فشار به چرخ دنده های موجود در گیربکس می شود.

بنابراین با توجه به نوع گیربکس خودرو میتوانید زمان تعویض روغن گیربکس را تعیین کنید. حتما بین کیلومتر هایی که ذکر کردیم تعویض انجام شود. بهتر است اجازه ندهید که کیلومتر خودرو از حداکثر مقدار تعیین شده عبور کند. در این صورت ممکن است برای تعویض دیر شده باشد و قطعات گیربکس آسیب ببینند.

رنگ روغن یکی از علائم نشان دهنده زمان تعویض روغن

یکی از روش های تشخیص سلامت روغن، بررسی رنگ آن است. روغن های جدید رنگ های روشن (معمولا قرمز) و نیمه شفاف دارند، اما با تخریب یا تجمع رسوب، رنگ تیره تری پیدا می کنند. در واقع شفافیت خود را از دست داده و در اثر اکسیداسیون بوی سوختگی می دهند.

لیسه‌گیری خودرو چیست ؟
بیشتر

بنابراین برای بررسی زمان تعویض روغن گیربکس، لازم است کاپوت را باز کنید و میله گیربکس را پیدا کنید. معمولا محل قرار گیری میله در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است. اگر مدل خودرو شما فاقد میله است، احتمالا مجبور شوید خودرو را با استفاده از جک یا بالابر بالا بیاورید. اگر درپوش گیربکس را پیدا کردید آن را بردارید و میله اندازه گیری روغن را بیرون بکشید. اما اگر مجبور به بالا بردن خودرو شدید، یک پیچ گوشتی یا ابزار دیگری را برای نمونه گیری در جایگاه روغن گیربکس قرار دهید. اکنون زمان آن رسیده که رنگ روغن را بررسی کنید.

تعویض روغن گیربکس

اگر روغن قهوه ای تیره، سیاه یا صورتی روشن است (معمولا به دلیل آلودگی آب)، زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده است. اگر رنگ روغن نیمه شفاف قرمز یا قهوه ای بود نشان دهنده تخریب کم است، اما لزوما نشان دهنده نیاز به تعویض روغن نیست.

جمع بندی

روش های تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس شامل توجه به کیلومتر شمار و رنگ روغن است. همانطور که گفتیم زمان تعویض روغن برای خودروهای با گیربکس دستی متفاوت از خودروهای با گیربکس اتوماتیک است. اما توجه به رنگ روغن برای همه خودروها قابل تعمیم است. توصیه می شود همزمان با تعویض روغن گیربکس، فیلتر روغن را نیز عوض کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد اگر زمان تعویض روغن گیربکس خودرو شما فرا رسیده است، ابتدا به یک مکانیک مراجعه کنید. فرآیند تعویض روغن گیربکس کمی زمان بر و تخصصی است. بنابراین توصیه می کنیم حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. باید روغن قبلی تخلیه شده و روغن جدید اضافه شود. اما قبل از ریختن روغن جدید، تمام واشرها و پیچ و مهره ها را بررسی کنید تا از عدم وجود نشتی اطمینان حاصل کنید. اگر فقط برای نشتی روغن به مکانیک مراجعه کرده اید، بعد از تعمیر نشتی، حتما روغن گیربکس را عوض کنید. زیرا لازم است مطمئن شوید که مخزن روغن کاملا پر شده است.

آشنایی بیشتر با انواع روغن ترمز
بیشتر

 

با اسپرت تازان همراه باشید …