دلایل روشن شدن چراغ دینام خودرو در حین رانندگی

دینام می تواند یکی از کلیدی ترین قطعات خودرو به منظور تولید و هدایت جریان برق باشد. باطری در حین فعالیت ماشین، انرژی را به شکل اتوماتیک به تمامی بخش های برقی خودرو انتقال می دهد اما نمی‌ تواند به تنهایی برق مورد نیاز را تامین کند. اینجاست که دینام وارد عمل میشود و نقش خود را با شارژ پیوسته باطری ایفا می کند. یعنی سیو و هدایت انرژی با کمک دینام صورت می پذیرد.

به علت اهمیت این مسئله، موضوع اصلی این مقاله را علل روشن شدن چراغ دینام اتومبیل انتخاب کرده ایم. در این مقاله قرار است به شرح دلایل و نشانه های این معضل بپردازیم.

 

علل روشن شدن چراغ دینام

1خراب شدن باتری

فعالیت دینام به نوعی با باتری درگیر است. معیوب شدن یکی از این قطعات بر دیگری تاثیر منفی خواهد گذاشت. از این رو اولین و مهمترین دلیل روشن شدن چراغ دینام را می توانیم مربوط به معیوب بودن باتری ماشین بدانیم.
به طور میانگین باطری های 12 ولتی چیزی حدود سه الی پنج سال عمر مفید دارند. هنگامی که این بازه طی شود نمی توانید از آنها انتظار راندمان حداکثری داشته باشید. اغلب باطری ها واجد یک صفحه دی اکسید سرب + صفحه سربی می باشند. این صفحات در یک محلول الکترولیتی با متریال سولفوریک اسید شناور هستند. به مرور زمان باتری تحلیل می رود بنابراین توصیه می شود هنگامی که باتری عمر مفید خود را طی کرد نسبت به تعویض آن سهل انگاری نکنید.
البته گاهی هم به علت استارت نزدن در طولانی مدت باطری تخلیه می گردد (حتی اگر عمر خود را طی نکرده باشد.) در چنین شرایطی نیز باید نسبت به تعویض و یا شارژ مجدد آن اقدام کنید.

مراقبت از ترمز دیسکی و روش های آن
بیشتر

با مراجعه به سایت می توانید از باطری های موجود مطلع شوید و نسبت به خرید باتری مد نظر خود اقدام کنید .

خرید باطری اتومبیل

 

2- عدم کارکرد صحیح دینام

پس از آن که از سالم بودن باطری اطمینان حاصل کردید حال باید به سراغ دینام بروید. این قطعه ممکن است به علت عدم فعالیت مناسب نتواند به درستی ایفای نقش کند و همین عامل موجب روشن شدن چراغ آن خواهد شد. هنگامی که با چنین مشکلی روبرو می شوید باید به ارزیابی ولتاژ این قطعه بپردازید. بازه عملکرد صحیح آن بین 13.6 الی 14.6  ولت تعریف شده است. اگر پس از بررسی متوجه شدید که ولتاژ آن از 12 پایین تراست و همزمان چراغ اعلام گر باتری نیز در وضعیت هشدار قرار گرفت یعنی باید دینام را با نمونه جدید عوض کنید.
البته گاهی با کمک ابزار تنظیم کننده ولتاژ مشکل حل می شود. شما می توانید با به کارگیری این دستگاه ولتاژ را به رنج تعریف شده بازگردانید. اگر مشکل حل نشد دینام باید تعویض گردد.

 

3- روشن شدن چراغ دینام به علت خرابی تسمه

یکی از قطعات تاثیرگذار و کلیدی برای فعالیت دینام، تسمه دینام است. از آنجایی که دینام نقش برقراری ارتباط بین موتور و تجهیزات متفرقه را بر عهده دارد؛ هنگامی که تسمه آن به علت استفاده زیاد و یا نامرغوب بودن دچار پارگی شود؛ طبیعتاً دینام نیز نمی تواند به درستی نقش خود را بازی کند. در برخی از مواقع نیز این قطعه معیوب نشده و تنها به دلیل سفت و یا شل شدن از کار افتاده است.
چنانچه در حین فعالیت اتومبیل صدایی مثل جیر جیر کردن و یا جیغ کشیدن از قسمت موتور و تجهیزات اطراف آن شنیدید؛ باید بدانید که این علائم گواه از معیوب شدن تسمه است.

بهترین ماشین برای کار در اسنپ کدام است؟
بیشتر

خوردگی پایانه های باتری

4- خوردگی پایانه های باتری

از دیگر عواملی که می تواند موجب این مشکلی شود خورده شدن و یا رسوب پایانه های باطری است. پایانه ها مسیری برای هدایت جریان الکتریسیته هستند و سایش یا خوردگی آنها سبب افزایش مقاومت و کاهش جریان الکتریسیته خواهد شد. در نهایت این موضوع بر روی عملکرد باطری و دینام تاثیر منفی خواهد گذاشت.
گاهی به علت خریداری محصول نامرغوب یا آب و هوای گرم و شرجی خوردگی ها افزایش می یابند و نتیجه آن روشن شدن چراغ دینام خواهد بود.
هنگامی که علائم خوردگی را بر روی پایانه ها مشاهده کردید بایستی پیش از وارد عمل شدن، نکات ایمنی را رعایت کنید. چرا که محلول استفاده شده درون باتری خاصیت اسیدی داشته و تماس با آن سبب التهابات پوستی خواهد شد.
به منظور رفع این مشکل شما باید پایانه های باتری را با کمک محلول رقیق جوش شیرین + آب + برس شستشو دهید.

 

5- روشن شدن چراغ دینام به دلیل شل شدگی کابل باتری

هنگامی که کابل های متصل شده به باتری به شکل ثابت و محکم در جایگاه خود قرار نگرفته باشند باتری نیز نمی‌تواند به درستی فعالیت کند در نتیجه عملکرد دینام نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اگر متوجه شل شدگی کابل ها شدید با کمک آچار آنها را در جای خود محکم کنید. البته در محکم کردن پیچ ها افراط نکنید چرا که این کار موجب کاهش عمر مفید باتری و دینام خواهد شد.
همچنین از آنجایی که کابل ها در انتقال برق از باطری به اتومبیل نقش بسزایی دارند چنانچه عمر مفید خود را طی کرده باشند و یا به هر دلیلی معیوب شده باشند پروسه برق رسانی مختل خواهد شد.
اگر پس از ارزیابی متوجه شدید که این قطعات نیاز به تعویض دارند به راحتی می توانید تجهیزات مرغوب و با کیفیت را از طریق این سایت به شکل اینترنتی خریداری کنید.

تشخیص باتری تقلبی و اصلی ماشین
بیشتر

چراغ هشدار خودرو

 

6اختلال در سیم کشی

هنگامی که سیم های اطراف باتری دچار پوسیدگی و یا پیچ خوردگی شده باشند برق رسانی به درستی انجام نخواهد گرفت. در اغلب مواقع سیم ها در مجاور کانکتورها دچار شکستگی و یا خمش می شوند. در چنین شرایطی باید از سالم بودن سیم ها اطمینان حاصل کنید.

 

7- استفاده افراطی از لوازم برقی خودرو

به عنوان آخرین عامل در روشن شدن چراغ دینام باید به این مورد اشاره کرد. وقتی از قطعات برقی خودرو به شکل افراطی و بیش از اندازه استفاده کنید ممکن است باتری توان تامین انرژی مورد نیاز را نداشته باشد. به طور مثال استفاده طولانی مدت از سیستم های صوتی پیشرفته ( ساب، آمپلی فایر) موجب افت توان باتری و اختلال عملکرد دینام خواهد شد.
توصیه می شود که اگر قصد نصب تجهیزات برقی اضافه بر روی خودرو خود را دارید از باتری با آمپر بالاتر بهره بگیرید.

به منظور خرید و مشاهده تجهیزات جانبی با کیفیت نیز می توانید از طریق منوی بالای صفحه، محصول مورد نظر را بیابید.