راهکار های تقویت کولر خودرو
راهکارهای تقویت کولر خودرو

هر آنچه که باید در مورد کولر خودرو و راه های تقویت کولر خودرو بدانید 

کولر خودرو یکی از مهمترین تجهیزات در تمامی خودروها است. اگر این قسمت از خودرو، بازدهی درست نداشته باشد گاهی اوقات رانندگی در هوای گرم خسته کننده خواهد بود. در واقع کولرهای خودرو  پس از مدتی استفاده، دچار افت بازدهی می گردند؛ به همین دلیل هم برخی افراد به دنبال راهی برای تقویت کولر خودرو خود هستند.  شما  نیز با داشتن کافی در مورد روش های تقویت کولر خودرو، ضمن اینکه می توانید قدرت سیستم خنک کننده خودرو خود را بیشتر کنید، همچنین میتوانید هوای مطبوع تری داشته باشید. اولین و تاثیرگذارترین راهکار برای بهبود عملکرد کولر خودرو، تمیز کردن دریچه ها و فن کولر است. برای تمیز کردن دریچه ها، باید روش مناسب را انتخاب کنید. بهترین راه تمیز کردن دریچه ها،  استفاده از فوم و ابر می باشد. شما با چسباندن یک قطعه ابر بر روی تکه ای چوب می توانید، به راحتی داخل شیار های کولر خودرو را تمیز کنید.

برای تمیز نمودن دریچه ها می توانید، از محلول های تمیز کننده نیز استفاده نمایید. این محلول ها را به قسمت دریچه های کولر خودرو  اسپری کنید. راهکار دیگر در مورد بهبود عملکرد و تقویت کولر خودرو، تمیز کردن سیستم تهویه هوا است. شما با تعویض فیلتر های هوا، به راحتی می توانید تمامی ذرات گرد و غبار و آلاینده ها را از درون دریچه های خودرو پاک کنید. تمیز کردن مکنده های هوا نیز از دیگر راه های تقویت کولر در خودرو می باشد که به راحتی میتوان، با تعویض فیلتر ها از هوای مطبوع تولید شده توسط کولر خودرو بهره مند گردید. به طور کلی باید بدانید که برای قوی شدن کولر خودرو نیاز است که هر سال یک بار، اقدام به سرویس کردن کولر توسط تعمیرکاران نمایید. تعمیرکاران به راحتی تمامی سیستم تهویه و کولر خودرو را سرویس می کنند و در صورت مشکل داشتن قطعات، اقدام به تعمیر و تعویض آنها می نمایند.

بررسی 4 نوع از هدلایت (headlight) های خودرو و کاربرد های آن
بیشتر

 

 نصب کولر در خودرو 

کولر خودرو جزء تجهیزاتی است که در تمامی خودروها وجود دارد. خودروسازان به این قطعه اهمیت زیادی می‌دهند. این سیستم تهویه مناسب در خودروهای مختلف، باعث تنظیم دمای داخل خودرو می شود. وظیفه اصلی کولر خودرو کنترل دمای هوا، کنترل رطوبت هوا، کنترل گردش مناسب هوا و همچنین تصفیه هوا یا فیلتراسیون می باشد. در واقع با داشتن سیستم کولر خودرو سالم، می توان از ورود آلودگی هوا به داخل خودرو جلوگیری نمود. معمولاً کولرهای خودرو توسط خودروسازان، در قسمت مشخص در هر خودرو نصب می‌شوند. اما گاهی اوقات این کولرها دچار مشکل می گردند. در صورت بروز مشکل، باید به قسمتی که کولر نصب شده است دسترسی پیدا نمود و اقدام به تعویض قطعات کرد. معمولاً در کولرهای خودرو، نشتی یا سوراخ شدن لوله ها و خالی شدن گاز کولر و یا اینکه خراب شدن کمپرسور باعث شود عملکرد کولر به درستی انجام نشود.

بنابراین افرادی که به دنبال راهی برای تقویت کولر خودرو خود هستند، باید ابتدا تمامی قسمت های کولر خودرو را بررسی کنند و اگر هر قسمت دچار مشکل بود، آن را تعمیر نمایند. معمولاً کولر ها در خودرو شامل قطعات مختلفی هستند. از قطعات موجود در کولر هر خودرو باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • فن الکتریکی کولر خودرو
  • اواپراتور کولر خودرو
  • کمپرسور کولر خودرو
  • کندانسور کولر
  • رسیوردرایر کولر
  • شیر انبساط کولر
  • کلید کنترل فشار
  • شلنگ ها در سیستم کولر خودرو

معمولاً خودروسازان این قطعات را در کنار یکدیگر مونتاژ نموده و به صورت آماده شده در خودرو قرار می دهند. در صورت بروز هرگونه مشکل در هر یک از این قطعات، کولر خودرو به درستی کار نمی کند؛ بنابراین باید آن را از محل مورد نظر خارج نمود و تعمیر کرد.

جاده‌های ایران در بین سریع‌ترین‌های جهان
بیشتر

 

قطعات کولر خودرو

 

نشانه های خرابی در کولر خودرو چیست؟

همانطور که کولر خودرو موجب تهویه مناسب در خودرو میشود، گاهی اوقات ممکن است که در هنگام استفاده  آسیب دیده یا خراب شود. بنابراین اگر هر کدام از علائم ذکر شده را در کولر خودرو خود مشاهده نمودید، حتماً به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. تعمیرکاران با آشنایی بیشتر با راهکارهای بهبود عملکرد کولر خودرو می توانند، موجب تقویت کولر شوند. بنابراین اگر به هنگام استفاده کردن از کولر، صداهای ناهنجار شنیدید خود را به تعمیرگاه برسانید. به این خاطر که ممکن است شیر انبساط دچار مشکلی شده باشد.

یکی دیگر از نشانه های خرابی در کولر خودرو، روشن شدن آن با تاخیر است. همچنین گاهی اوقات به هنگام استفاده از کولر در خودرو، بوی نامطبوع ایجاد می شود که این امر نشان دهنده آسیب دیدن کولر خودرو می باشد. برخی مواقع کمبود آب در رادیاتور، در موتور گرمایی شدید ایجاد می‌کند و همین  امر باعث می‌شود تا کولر خودرو دچار مشکل گردد. بنابراین برای تقویت کولر خودرو حتماً آب رادیاتور را چک کنید.  اگر آب رادیاتور کم بود آن را تا اندازه نشانه پر نمایید. با به اندازه بودن آب رادیاتور، هم موتور خودرو خنک می ماند و هم اینکه عملکرد کولر خودرو بهبود پیدا میکند.

 

بهترین راه ها برای عملکرد درست کولر در خودرو

 

راه هایی برای عملکرد بهتر کولر خودرو 

برای بهبود عملکرد کولر خودرو باید ابتدا، روشهای استفاده بهینه از کولر را بدانید. روشهای استفاده صحیح، باعث  قوی شدن کولر خودرو می گردد و تهویه ای مطبوع را در داخل خودرو ایجاد می‌کند. باید قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کولر خودرو خود استفاده کنید، از سالم بودن آن مطمئن شوید. یکی از مهمترین موارد به هنگام استفاده از کولر، کافی بودن فشار گاز آن می باشد؛ بنابراین حتما گاز کولر را چک کنید. همچنین برای اینکه امکان رشد نمودن قارچ ها و باکتری ها را در خودرو کاهش دهید، بهتر است که فیلتر ها را به موقع تعویض نمایید.

انتخاب کفپوش خودرو در مدل سه بعدی
بیشتر

تمیز کردن فیلتر ها علاوه بر اینکه موجب پیشگیری از مشکلات ریوی می گردد،  همچنین از بروز مشکلات پوستی بر اثر سرمای  بیش از حد کولر نیز جلوگیری می کند. برای تقویت کولر خودرو، خودروی خود را تا حد امکان در زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار ندهید. هنگامی که کولر خودرو روشن است، از باز کردن پنجره ها اجتناب نمایید. با بسته بودن پنجره ها، فشار کمتری به کولر خودرو وارد می‌گردد.  همین امر در کاهش مصرف سوخت نیز تاثیر زیادی میگذارد؛ همچنین موجب تقویت کولر خودرو می شود. برای اینکه کولر خودرو قوی تر شود، به هنگام قرار گرفتن در ترافیک بهتر است که درجه کولر کمتر شود. کم کردن درجه کولر سبب می شود تا فشار کمتری به کولر خودرو و موتور خودرو نیز وارد گردد.