عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن
عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن

علت عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن چیست؟ گاهی خوب، گاهی بد!

قبل از پرداختن به پاسخ سوال «علت عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن چیست؟» بهتر است کمی با تکنولوژی ایربگ آشنا شویم. البته پرداختن به این موضوع با توجه به عملکرد خودروهای داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌های اخیر تردیدهایی در رابطه با عملکرد صحیح و به موقع ایربگ در خودروهای داخلی به وجود آمده است. البته دلایل بسیاری برای عمل نکردن ایربگ وجود دارد. گاهی یک خودرو خارجی بسیار گران‌قیمت هم ممکن است با چنین مشکلی مواجه شود. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

ایربگ چیست؟

از عمده دلایلی که منجر به مرگ و میر می‌شوند، می‌توان به سوانح رانندگی اشاره کرد. در طی قرن بیستم یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر برای کاهش خطرات ناشی از سوانح رانندگی، کمربند ایمنی بود. البته سال‌ها طول کشید تا استفاده از کمربند به یک اصل و قانون برای خودروساز و راننده تبدیل شود. در اصل اولین باری که کمربند ایمنی اختراع شد به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد. اما به طور جدی در اواسط قرن بیستم، استفاده از آن به یک امر ضروری تبدیل شد. بعد از آن نوبت به کیسه هوا رسید.
کیسه هوا یا ایربگ، همچون کمربند به زمان زیادی برای پذیرفته شدن نیاز داشت. همچون محفظه‌ی بالشتک مانند در زمان کوتاهی بعد از تصادف، با فشار هوای بسیار زیاد پر می‌شود. در واقع اگر کمربند کمک به ثابت نگه داشتن راننده در جای خود می‌کند، کیسه هوا به عنوان مانعی برای جلوگیری از برخورد اعضای بدن وی با داشبورد و ستون ماشین، ایفای نقش می کند. بعد از گذشت سال‌ها کیسه هوا همچون کمربند ایمنی مورد اقبال و پذیرش عمومی قرار گرفت. چرا که خودروسازان با انجام آزمایشات فراوان به نتیجه‌ای شگفت انگیز رسیدند. خطرات ناشی از سوانح رانندگی با استفاده از کیسه هوا به میزان 60 درصد کاهش یافتند.

با پول دنا این خودرو فرانسوی را بخرید / رنو ساندرو کارکرده در بازار چند؟
بیشتر

انواع کیسه هوا

 

انواع کیسه هوا

به طور کلی شش یا هفت ایربگ در قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه می‌شوند. البته در همه خودروها این موضوع رعایت نمی‌شود. با این حال بعضی تولیدکنندگان امنیت تمامی سرنشینان را مورد توجه قرار داده و از انواع ایربگ ها در طراحی خودرو استفاده می‌کنند. شناخت انواع کیسه هوا برای رسیدن به پاسخ سوال «علت عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن چیست؟» کمک زیادی می‌کند.

راننده و سرنشین:

این نوع ایربگ از قدیمی‌ترین و عمومی ترین انواع کیسه هوا به حساب می‌آید. هدف آن محافظت از راننده و شاگرد است. در واقع زمانی که تصادفی رخ می‌دهد، مانع از برخورد راننده و سرنشین جلو، با داشبورد و شیشه خودرو می‌شود. محل آن در داشبورد و فرمان تعبیه شده است.

کیسه هوای جانبی:

این نوع از ایربگ در قسمت کنار صندلی خودرو یا درب‌ها تعبیه می‌شود. به خوبی از ورود آسیب به دست، ناحیه دنده و کتف سرنشینان جلوگیری می‌کند. زمانی که تصادف از بغل انجام می‌شود بسیار سودمند است.

ایربگ پرده‌ای:

زمانی که خودرو واژگون یا اصطلاحا چپ می‌شود و حتی تصادف از بغل انجام می‌شود، بسیار سودمند است. محل نصب آن در سقف خودرو یا بالای شیشه‌ها است. همانند پرده در سرتاسر پنجره‌های خودرو گسترده شده و مانع از اصابت خرده‌های شیشه با سرنشینان می‌شود. البته در کنترل حرکات ناگهانی سر و گردن افراد هم موثر واقع می‌شود.

ایربگ مختص زانو:

محل نصب آن در قسمت زیر فرمان خودرو است. معمولا به صورت سفارشی روی ماشین نصب می‌شود. در تصادفات و سوانح رانندگی زانوی راننده بر اثر برخورد با داشبورد بسیار آسیب‌پذیر است.

کیسه هوای وسط:

این ایربگ از برخورد شاگرد و راننده جلوگیری می‌کند. در هنگام تصادفات یکی از محتمل‌ترین حالات، برخورد سر شاگرد به کتف راننده است. در صورتی که برخورد شدید باشد، خسارات سنگینی به بار می‌آورد.

شرایط دریافت لاستیک رایگان خودرو چیست؟
بیشتر

 ایربگ عابر پیاده:

محل نصب این ایربگ بر روی شیشه جلوی خودرو قرار گرفته است. هدف از طراحی آن محافظت از عابر پیاده یا دوچرخه سواران و رانندگان موتور سیکلت است.

 کیسه هوای کمربند ایمنی:

در صورتی که شدت تصادف زیاد باشد، بر اثر فشار زیاد خود کمربند ایمنی، امکان ورود آسیب به سرنشینان وجود دارد. این نوع از ایربگ به صورت سفارشی و آزمایشی روی بعضی از خودروهای لوکس تعبیه می‌شود.

سرعت عمل ایربگ

 

نحوه عملکرد کیسه هوا

تغییر ناگهانی شتاب و سرعت خودرو منجر به عمل کردن کیسه هوا یا همان ایربگ می‌شود. این تغییر به واسطه سنسورهای تعبیه شده به شکل یک دستور به بخش انفجاری کیسه هوا ارسال می‌گردد. در ادامه بر اثر واکنش شیمیایی، گازی تولید می‌شود که منجر به منبسط شدن کیسه‌های هوا می‌شود. ایربگ‌ها با سرعت زیاد از محفظه خود خارج می‌شوند. مدت زمان شکل‌گیری این فرایند حدود 30 میلی ثانیه به طول می‌انجامد.

علت عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن چیست؟

در پاسخ به سوال «علت عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن چیست؟»، می‌توان به دو دسته جواب رسید. پیش‌تر به نحوه عملکرد ایربگ و انواع آن اشاره کردیم. در خلال مطالب ارائه شده به شکلی مشخص، عمده دلایلی که منجر به باز شدن ایربگ می‌شوند را می‌توان مشاهده کرد. تغییر شتاب ناگهانی خودرو و اینکه تصادف از چه ناحیه‎‌ای رخ دهد، منجر به باز شدن ایربگ‌ها می شوند. اما گاهی کیسه‌ هوا باز نمی‌شود. به طور کلی چهار یا پنج دلیل عمده را در این بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه تصادف:

در شرایطی که خودرو واژگون یا اصطلاحا چپ شود. زمانی که تصادف از عقب یا بغل انجام شود. در این مواقع این احتمال وجود دارد که کیسه‌های هوا باز نشوند.

آغاز عرضه خودروی برقی جنرال موتورز
بیشتر

وجود ایراد در سنسورها:

زمان بندی در عملکرد ایربگ‌ها بسیار حائز اهمیت است. هرگونه اختلال در قطعات الکتریکی و سنسورهای کیسه هوا که منجر به ارسال دیرهنگام پیام باز شدن شود، تنها یک نتیجه در بر خواهد داشت؛ عمل نکردن کیسه هوا!

سیم کشی ایربگ:

در این بخش محل عبور سیم کشی‌ها بسیار اهمیت دارد. اگه در طراحی ایربگ و محل عبور سیم کشی دقت نشود، امکان ایجاد اختلال در سیستم وجود دارد. به طور مثال اگر محل سیم کشی، در هنگام بروز تصادفات آسیب پذیر باشد، امکان قطع شدن سیم‌ها وجود دارد. در نتیجه پیام باز شدن کیسه هوا ارسال نمی‌گردد.

عدم وجود ایربگ:

در هنگام خرید خودرو دسته دوم باید این موضوع را مد نظر قرار داد. اگر سابقه تصادفی وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که ایربگ‌ها قبلا فعال شده باشند. بنابراین نیاز به جایگزینی با ایربگ جدید وجود دارد. اگر این جایگزینی انجام نشده باشد یا به روش نادرستی انجام شده باشد، منجر به بروز حوادثی ناگوار می‌شود.

 

ایربگ راننده و سرنشین جلو

 

سخن پایانی

حال که به سوال «علت عمل کردن ایربگ و عمل نکردن آن چیست؟» پرداختیم، باید از زاویه دید دیگری هم به این موضوع توجه کرد. به طور کلی وجود ایربگ و عملکرد صحیح و به موقع آن، باعث ارتقای امنیت سرنشینان خودرو می‌شود. اما گاهی اوقات بهتر است عمل نکند! زمانی که در صندلی شاگرد، کودکی زیر 12 سال نشسته باشد، در صورت باز شدن کیسه هوا، امکان بروز صدمه به کودک وجود دارد. اگر صندلی مخصوص کودک یا نوزاد در قسمت صندلی شاگرد، نصب شده باشد، درصد احتمال آسیب به مراتب افزایش می‌یابد. در این مواقع توصیه می‌شود، ایربگ‌های سمت صندلی شاگرد غیر فعال شوند.