چگونگی استفاده از ضد یخ
چگونگی استفاده از ضد یخ و نکاتی که باید بدانید

چگونگی استفاده از ضد یخ یکی از چالش های مهم رانندگان در فصل های سرد سال است. هر سال با شروع پاییز و زمستان برای جلوگیری از یخ زدن آب داخل رادیاتورها باید به آنها ضد یخ اضافه نمود. اگر این مورد به صورت غیر اصولی در رادیاتور ماشین ریخته شود، می تواند مشکلات عظیمی را ایجاد نماید.

چگونگی استفاده از ضد یخ و مواردی که باید بدانید:

با شروع فصل زمستان اکثر رانندگان به فکر اضافه نمودن ضد یخ به رادیاتور ماشین های خود می افتند. اما این بین چگونگی استفاده از ضد یخ یک چالش بزرگ محسوب می شود. لازم است تا به این مورد توجه داشته باشید که اگر نسبت ضد یخ و آب مناسب نباشد، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. از همین رو در ادامه یک سری نکات کلیدی در اختیار شما قرار داده می شود، که به کمک آنها بتوانید به صورت اصولی به ماشین خود ضد یخ اضافه نمایید.

 

مرحله اول نحوه استفاده از ضدیخ:

در گام اول باید ضد یخ و آب را به صورت یک به یک با یکدیگر مخلوط نمایید. با این کار شما از زنگ زدگی و خوردگی موتور جلوگیری می نمایید. البته باید بدانید که اهمیت استفاده از ضد یخ برای محیط های مرطوب و سرد دو برابر سایر محیط ها است. عموما تولید کنندگان خودرو به همراه ماشین یک دفترچه راهنما نیز ارائه می دهند که نکات مربوط به ضد یخ در آن درج شده است. لذا توصیه می شود تا حتما دفترچه مذکور را مطالعه نمایید.

سیستم کرال کنترل خودرو چیست؟
بیشتر

مرحله دوم نحوه استفاده از ضد یخ:

در گام دوم لازم است تا حتما نام و برند ضد یخ را در نظر داشته و نسبت به استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید. مواردی که استاندارد نباشند، قطعا دارای ناخالصی هستند که این مورد به موتور ماشین فشار زیادی را تحمیل می نماید.

مرحله سوم: در خصوص راهنمای استفاده از ضد یخ، باید نوع آب و هوای محل زندگی خود را حتما مد نظر قرار دهید. به طور مثال برای محیط های که هوا سرد و خشک است، توصیه می شود تا ضد یخ و آب را با نسبت 70 به 30 با یکدیگر مخلوط نماید. به عبارت دیگر میزان ضد یخ باید بیشتر از آب باشد.
همچنین به عنوان یک نکته باید در نظر داشته باشید که پس از اضافه نمودن ضد یخ به رادیاتور ماشین، باید اجازه دهید تا چند دقیقه موتور فعالیت نموده و سپس حرکت کنید. زیرا در این صورت سیستم خنک کننده ماشین ضد یخ را وارد مدار نموده و شروع به کار می نماید. از سوی دیگر قبل از اینکه ضد یخ را به موتور ماشین اضافه نمایید، بسیار مهم است که سیستم خنک کننده آن را تخلیه نمایید.

 

چگونگی استفاده از ضد یخ و نکات آن

 

چرا باید از ضدیخ در فصل سرد سال استفاده نمود؟

استفاده از ضد یخ در هوای سرد یکی از مسائل مهمی است که تمام رانندگان باید به آن توجه نمایند. دلایل استفاده از این مورد به صورت موردی در زیر درج شده است که می توانید مطالعه نمایید:

  • ضد یخ می تواند نقطه انجماد آب را کاهش داده و از یخ زدگی آب داخل رادیاتور جلوگیری نماید.
  • ضد یخ از آسیب به بخش های مختلف موتور جلوگیری می نماید.
  • ضد یخ اگر به صورت اصولی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند رسوبات داخل رادیاتور را به حداقل برساند.
  • ضد یخ می تواند خوردگی و اکسید شدن بخش های مختلف موتور را به حداقل برساند.
  • ضد یخ قادر است تا حرارت را به صورت مستقیم به موتور ماشین برساند.
بررسی بهترین مارک های دوربین دنده عقب آیینه ای | مزایا و معایب آن
بیشتر

چرا مبحث چگونگی استفاده از ضدیخ مهم است؟

به عنوان یک راننده بسیار مهم است که با چگونگی استفاده از ضد یخ آشنا شوید. اگر ترکیب این ماده با آب به درستی انجام نشود، نقطه انجماد آب را نمی تواند کاهش دهد. البته باید این مورد را نیز در نظر داشته باشید که ضد یخ خوب می تواند نقطه جوش آب را در فصل گرما افزایش دهد. به عبارت دیگر این مورد هم در تابستان و هم در زمستان گزینه خوب و کارآمدی می باشد.
گروهی از افراد تصور می نمایند که هر اندازه ضد یخ بیشتری داخل رادیاتور ماشین بریزند، بهتر است. اما در واقع به این شکل نمی باشد. اگر شما بتوانید 68 درصد ضد یخ را با 32 درصد آب مخلوط نمایید، یک ترکیب بی نقص دارید که می تواند نقطه انجماد آب را تا 69- درجه کاهش دهد. اما اغلب افراد نمی توانند این ترکیب را رعایت نمایند و به همین دلیل از نسبت 50/50 استفاده می نمایند. در این صورت نقطه انجماد آب به 37- درجه سلسیوس کاهش می یابد که این مورد خود یک عدد قابل توجه می باشد.
البته در خصوص چگونگی استفاده از ضد یخ و نسبت آب در آن، لازم است تا به این مورد توجه نمایید که نوع ضد یخ و ماشین می توانند نسبت فوق را تغییر دهند. به طور مثال اگر از ضد یخ اتیلن گلیکول استفاده نمایید، این مورد نقطه انجماد را تا 37- کاهش می دهد اما پروپیلن گلیکول می تواند نقطه انجماد را 34- کم نماید.

لیست گرانترین خودرو های 1403 در ایران (با جدول)
بیشتر

نحوه استفاده از ضد یخ

 

کدام ضد یخ برای شما مناسب است؟

ضد یخ نیز مانند هر ماده شیمیایی دارای ترکیبات خاصی می باشد که در حین خرید باید به آنها توجه داشت. الیته در زمان تهیه یک ضد یخ خوب باید به نکات زیر دقت نمود:

  • رنگ ضد یخ و کیفیت آن ارتباطی با یکدیگر ندارند.
  • یک ضد یخ خوب نباید در دمای های بالا رسوب کند.
  • ضد یخی خوب می باشد که بتواند نقطه انجماد آب را در فصول سرد کاهش داده و نقطه جوش را در فصل های گرم افزایش دهد.
  • هیچگاه نباید ضد یخ های مختلف را با هم قاطی نمود زیرا ترکیبات آنها با یکدیگر متفاوت می باشد.
  • ضد یخ نباید خاصیت سمی داشته باشد. همچنین این مورد روی رنگ ماشین نیز نمی بایست تاثیر منفی بگذارد.
  • یک ضد یخ خوب دارای کف اندکی است.
  • ضد یخ مناسب باید دارای علامت استاندارد باشد.

به عنوان یک راننده بسیار مهم است تا به زمان تعویض ضد یخ خود بسیار توجه نمایید. در غیر این صورت ضد یخ شما کارایی لازم را نخواهد داشت.