کروز کنترل تطبیقی چیست
کروز کنترل تطبیقی چیست و چه تفاوتی با سیستم های رانندگی خودران دارد؟

مقدمه

در این مقاله می خواهیم عنوان کروز کنترل تطبیقی چیست، را بررسی کنیم. کروز کنترل ، یک سیستم پیشرفته که در بسیاری از خودرو های بروز و جدیدی مشاهده می شود. به تازگی یک سیستم پیشرفته تری به نام کروز کنترل تطبیقی وارد عرصه شده است که کاربرد بیشتری نسبت به کروز کنترل ساده دارد. در ادامه می خواهیم این مفهوم را توضیح دهیم و درباره ی آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم. اگر علاقه دارید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

کروز کنترل تطبیقی چیست؟

در ابتدای مقاله کروز کنترل تطبیقی چیست، باید توضیحی از کروز کنترل تطبیقی ارائه دهیم. این تکنولوژی، گونه ای از کروز کنترل می باشد که با تنظیم سرعت توسط راننده در حالت حداکثری، حرکت خودرو را ثابت نگه می دارد و علاوه بر آن، فاصله ی خودرو را با خودروی جلویی، تنظیم می کند. به حالت ساده تر، این نوع از کروز کنترل، علاوه بر تثبیت سرعت، فاصله با خودروی جلویی را تنظیم می کند و در صورت کاهش فاصله، سرعت خودرو را به میزان مطلوبی کاهش می دهد.
کروز کنترل تطبیقی در جلوی خودرو و در بخش زیر سپر خودرو قرار دارد. این حالت، هنگامی که فاصله ی خودروی شما با خودروی جلویی به میزان مناسب افزایش پیدا کند، تا میزان سرعتی که تعیین کرده اید، افزایش پیدا می کند. از دیگر نام های این تکنولوژی، کروز کنترل رادار یا کروز کنترل هوشمند می باشد.

کروز کنترل تطبیقی چه کاربردی دارد؟

دومین عنوان از مقاله کروز کنترل تطبیقی چیست، مربوط به کاربرد آن می باشد. امروزه صنایع خودرو سازی روز به روز در حال پیشرفت و تولید خودرو های قدرتمند و پیشرفته می باشند. یکی از دستاورد های صنعت خودرو سازی، این می باشد که خودرو هایی تولید کند تا بدون راننده و به صورت هوشمند، حرکت کند. یکی از الزامات این موضوع، استفاده از کروز کنترل تطبیقی می باشد. در واقع به وسیله این تکنولوژی، راننده می تواند سرعت مطمئن خود را تنظیم و کروز کنترل را فعال نماید تا خودرو به صورت هوشمند و با حفظ فاصله، به حرکت خود ادامه دهد.

آشنایی با عیب یابی برق خودرو
بیشتر
کروز کنترل تطبیقی
برای استفاده از این قطعه، باید کروز را فعال و میزان فاصله را تعیین نمایید.

 

برای تنظیم کروز کنترل تطبیقی، کار آسانی در پیش دارید. اگر تاکنون از کروز کنترل ساده استفاده کرده باشید، باید بدانید که برای تنظیم سرعت، یک دکمه بر روی فرمان قرار دارد. به وسیله ی این دکمه، می توانید سرعت مناسب را انتخاب و آن را تنظیم کنید. پس از آن تنها یک گام دیگر باید انجام دهید تا این کروز کنترل، ست شود. در خودرو هایی که از این تکنولوژی بهره می برند، سه دکمه تحت عنوان کوتاه، متوسط و بلند یا 1، 2 و 3 قرار دارد. به وسیله ی این دکمه ها، می توانید مقدار فاصله با خودروی جلویی را تنظیم نمایید.

کروز کنترل تطبیقی چگونه کار می کند؟

کارکرد، سومین عنوان از مقاله کروز کنترل تطبیقی چیست، می باشد. درباره چگونگی کارکرد و ساخت کروز کنترل تطبیقی، باید بگوییم که این فناوری پیشرفته با رادار خودرو فعالیت می کند. در خودرو های پیشرفته، شاهد حضور دو رادار در ماشین می باشیم که از آن برای محدوده های نزدیک و دور ( محدوده نزدیک حدود 30 متر و محدوده های دورتر در حدود 180 متر ) استفاده می شود. جالب است بدانید که این تثبیت کننده سرعت و فاصله، به وسیله دریچه هوا و متناسب با میزانی از نیروی پتانسیل ترمز، خودرو را کنترل می کند. میزان ترمزی که این کروز کنترل استفاده می کند، زیاد نبوده و افراد حاضر در خودرو، آن را احساس نمی کنند.
البته این سنسور پیشرفته در کنار تمام مزایای جذابش، معایبی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال در شرایط آب و هوایی بد مانند هوای برفی یا گرد و غبار، ممکن است جلوی سنسور پوشیده شود. در این صورت، اخطاری به کاربر ارسال می شود تا این سنسور را قطع کند. البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که صنایع خودرو سازی مخصوصا شرکت های بزرگ نظیر پورشه و مرسدس بنز، در حال حاضر پیشرفت های شگرفتی در این زمینه کرده اند و در حال حاضر با خودروی های قدرتمندی از جانب این کمپانی ها مواجه هستیم.

کوتاهی دست دلالان با عرضه خودرو در بورس کالا
بیشتر

کروز کنترل تطبیقی چیست و چه تفاوتی با سیستم های رانندگی خودران دارد؟

عنوان مهم در موضوع کروز کنترل تطبیقی چیست، تفاوت این تکنولوژی با سیستم رانندگی خودران می باشد. همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده اید، کروز کنترل تطبیقی، یکی از جذاب ترین سیستم های موجود در خودرو ها می باشد. اگر در زمینه خودرو علاقه مند باشید، حتما تاکنون برایتان این سوال پیش آمده است که کروز کنترل تطبیقی چه تفاوت هایی با سیستم رانندگی خودران دارد؟
کروز کنترل تطبیقی، باعث می شود خودرو در یک سرعت ثابت به حرکت خود ادامه دهد تا اینکه خودرویی با فاصله ای تعیین شده به آن نزدیک شود. در این صورت این سیستم با کاهش سرعت، سعی در ثابت نگه داشتن فاصله ی خودرو، با خودرویی جلویی دارد.

کروز کنترل تطبیقی چیست
خودرو ساز های پیشرفته در جهان، اقدام به قرار دادن چنین فناوری پیشرفته ای در خودرو های خود، می کنند.

در سیستم های رانندگی خودران، این موضوع فراتر رفته و به کنترل فرمان نیز می رسد. در بخش کروز کنترل، شاهد کنترل پدال ها بوده ایم اما در سیستم های خودران ( که در خودرو های مختلف، نام های گوناگون دارد ) کنترل فرمان نیز انجام می گیرد. نمونه ی مهم این موضوع، در خودرو هایی نظیر تسلا و فورد قابل مشاهده است. این کمپانی ها، با ارائه چنین فناوری جذابی، قصد دارند قدمی بزرگتر در جهت رانندگی هوشمند و بدون شخص انجام دهند. بنابراین بزرگترین تفاوت کروز کنترل و رانندگی خودران، در کنترل فرمان مختصر می شود.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، کروز کنترل تطبیقی، یکی از مهم ترین عناصر موجود در خودرو های امروزی می باشد. این سیستم هوشمند، می تواند دستیار بسیار قدرتمندی در حین رانندگی باشد. همین موضوع باعث شده تا این قطعه برای فروش در بسیاری از فروشگاه ها وجود داشته باشد. خرید کروز کنترل و نصب آن بر روی خودرو های دارای شرایط، می تواند موضوع رانندگی را بسیار سهل و آسان کند.
البته نکته ی مهم هنگامی است که بدانید این سیستم هوشمند در ابتدای کار خود قرار دارد و باید بسیاری از آزمایش ها روی آن انجام شود تا به بلوغ و تکامل برسد. به عنوان مثال، بدی آب و هوا روی عملکرد این قطعه تاثیر مستقیمی دارد. البته که خودرو ساز های مطرح خارجی مانند پورشه و بی ام و، در حال حاضر سیستم های قدرتمندی طراحی کرده اند که فناوری های پیشرفته ای در آن ها گنجانده شده است.
در انتهای مقاله کروز کنترل تطبیقی چیست، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفید و مناسبی را به شما مخاطبین عزیز، ارائه داده باشد.

گیربکس دوکلاچه چیست و نحوه عملکرد آن
بیشتر