افزایش امنیت خودرو
راهکارهای افزایش امنیت خودرو

لزوم افزایش امنیت خودرو:

آمار بالای سرقت خودرو یکی از بزرگترین دغدغه ها و نگرانی های مالکان خودروها است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران حدود 40 درصد از سرقت های انجام شده مربوط به خودرو و لوازم درون آن می باشد. عوامل متعددی باعث افزایش این آمارها شده اند. افزایش نرخ بیکاری در کشور، شرایط بد اقتصادی، افزایش قیمت خودرو، عدم ساماندهی معتادان خیابانی، ضعف ایمنی خودروها، نبود پارکینگ مناسب و… از جمله این عوامل می باشند.

از این رو افزایش امنیت خودرو مورد بیش از پیش توجه قرار گرفته است. به این منظور لوازم و تجهیزات متعددی ساخته و عرضه شده اند. هرچند راندمان هیچ کدام از آنها 100 درصد نیست اما در بیشتر موارد عامل بازدارنده‌ی خوبی به حساب می ‌آیند. هر چقدر سیستم های امنیتی خودروها پیشرفته تر می شوند به تبع آن روش های سرقت نیز پیشرفته تر و به روز تر می شود. به نحوی که روش های محافظتی قدیمی جوابگوی نیاز مردم نیستند.

با توجه به نوع خودرو و امکانات آن لوازم  و تجهیزات مختلفی برای افزایش امنیت خودرو تولید شده اند که برخی از آنها در ادامه آورده شده ند:

قفل فرمان:

یکی از ساده ترین و بهترین روش های افزایش امنیت خودروها؛ استفاده از انواع قفل فرمان است. قفل فرمان در انواع کتابی، عصایی و کشویی وجود دارد. البته در انتخاب قفل فرمان باید اندازه قطر فرمان در نظر گرفته شود.

قفل پدال:

یکی از ابزارهایی که در کاهش میزان سرقت و افزایش امنیت خودرو نقش بسزایی دارد، قفل پدال است. زیرا باز کردن این قفل خیلی آسان نیست و همچنین نیاز به صرف وقت دارد. البته قفل پدال خودروهای دنده اتومات با دنده دستی تفاوت دارد و باید در هنگام خرید آن را لحاظ کرد.

قفل کاپوت:

قفل کاپوت یک تجهیز بازدارنده برای سرقت لوازم و قطعات داخل کاپوت و همچنین افزیش امنیت خودرو ها است. از مهمترین قطعاتی که در این قسمت از خودرو به سرقت می رود؛ می توان به باتری، جعبه فیوز، کامپیوتر، کوئیل و ای‌سی‌یو (واحد کنترل خودرو) اشاره کرد. قفل کاپوت نیز بسته به سیستم نگهدارنده درب موتور انواع مختلفی دارد.

لوازم مسافرتی خودرو و ضرورت آنها برای سفر
بیشتر

سوئیچ مخفی:

سوئیچ مخفی یک سوئیچ اضافی است که ارتباط برق ماشین را با استارت قطع می کند. در این صورت امکان روشن کردن خودرو بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود. این تجهیز در واقع یک کلید است که در جایی مخفی شده و در از چشم قرار دارد. با قطع و وصل کرن این سوئیچ برق ماشین نیز قطع و وصل می شود. این تجهیز فقط از روشن شدن ماشین جلوگیری می کند و مانعی برای سرقت قطعات و لوازم درون آن نیست.

قفل صندوق عقب:

یکی دیگر از تجهیزاتی که به منظور جلوگیری از سرقت لاستیک زاپاس، سیستم های صوتی، ابزار ماشین و لوازم درون خودرو به کار می رود؛ قفل صندوق عقب است. البته قل زاپاس نیز وجود دارد که فقط برای حفاظت از لاستیک زاپاس به کار می رود و برای سایر وسایل درون صندوق کاربردی ندارد.

قفل پنل ضبط:

به منظور جلوگیری از سرقت ضبط و سیستم صوتی خودرو از قفل پنل ضبط استفاده می شود. این قفل به ترمز دستی ماشین بسته می شود. بنابراین هم از ضبط خودرو محافظت می کند و هم امکان حرکت دادن و جابجایی ماشین را کم می کند.

محافظ ضد خم درب:

بعضی از خودروها در قسمت درب و کلاف بسیار ضعیف و آسیب پذیر هستند و به راحتی با دست یا سایر وسایل خم می شود. در این صورت باز کردن قفل ماشین و سرقت آن خیلی ساده و آسان خواهد بود.

برای رفع این نقص و جبران این ضعف؛ از محافظ هایی استفاده می شود که فولادی هستند و به راحتی خم نمی شوند. در ضمن نصب این قطعات بسیار ساده و سریع انجام شده و به راحتی موجب افزایش امنیت خودرو می شوند.

به منظور پیشگیری از سرقت خودرو به روش خم کردن درب و باز کردن ضامن قفل، استفاده از انواع کور کن قفل درب خودرو است. این وسیله ساده باعث می شود به راحتی درب ماشین با کشیدن زبانه باز نشود. در واقع با نصب این تجهیز ضامن قفل حذف می شود و سارقان از خم کردن درب ماشین منصرف می شوند.

راه های خوشبو کردن ماشین
بیشتر

 

قفل پنل ضبط

 

دزدگیر:

دزدگیر خودرو فقط یک وسیله‌ی هشدار دهنده است و فقط جنبه‌ی اطلاع رسانی دارد. این تجهیز در زمان باز شدن درب خودرو آژیر می زند و باعث فرار کردن سارقان می شود. در نوع پیشرفته تر، ریموت ها تصویری هستند و هشدار بر روی ریموت قابل مشاهده است.

 

سیستم ضد سرقت:

سیستم های ضد سرقت (سیستم ایموبلایزر) بردهای کوچک الکترونیکی هستند که درون سوئیچ خودرو به کار می روند و در افزایش امنیت خودرو نقش بسزایی دارند. با نصب این سیستم های ضد سرقت دیگر نمی توان بدون استفاده از سوئیچ اصلی ماشین و با اتصال سیم های زیر فرمان خودرو را روشن کرد.

 

پاور سانروف:

پاور سانروف نیز یکی از تجهیزاتی است که برای افزایش امنیت خودرو به کار می رود. زیرا گاهی اوقات ممکن است پس از ترک خودرو، سانروف باز بماند و فرد فراموش کند آن را ببندد. با نصب این تجهیز پس از بستن سوئیچ و خاموش شدن ماشین؛ به طور کاملا خودکار اقدام به بستن سانروف می کند. برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از خسارت و حوادث خطرناک ناشی از بیرون بودن سر کودکان و یا صدمه دیدن سانروف به علت وجود مانع؛ پاور سانروف مجهز به سیستم تشخیص مانع (آنتی ترپ) می باشد. در این صورت باید مانع را برطرف کرده و سپس اقدام به بستن سانروف نمود.

 

نمونه ای سیستم های پاور سانروف

 

پاور ویندوز:

با استفاده از پاور سانروف فقط می توان از بسته بودن سانروف خودرو مطمئن بود. برای افزایش امنیت خودرو تجهیزات پیشرفته تری به نام پاور ویندوز نیز تولید شده اند. پاور ویندوز مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی و الکترومکانیکی است که وظیفه بالا بردن شیشه و بستن پنجره های خودرو را بر عهده دارد. این سیستم به طور خودکار و پس از قفل شدن درب ماشین فعال شده و اقدام به بستن پنجره ها می کند. لازم به ذکر است که پاور ویندوز پس از دریافت سیگنال قفل شدن درب خودرو فعال می شود. بنابراین هم بدون دزدگیر و هم با دزدگیر فعال می شود. با نصب این تجهیز بر روی خودرو می توان از سرقت خودرو و لوازم درون آن و همچنین ورود جانوران به خودرو جلوگیری کرد.

آشنایی با روش های شستن کفپوش خودرو
بیشتر

سیستم های پاور ویندوز نیز مانند پور سانروف دارای قابلیت تشخیص مانع (Anti Trap) می باشند و در صورت وجود مانع بر سر راه سیستم بالابر متوقف می شود. با این قابلیت از بروز حوادث و خسارات احتمالی جلوگیری می شود. در صورتی که تمام شیشه های خودرو باز باشند؛ پاور ویندوز به طور همزمان اقدام به بستن آنها می کند. در این صورت به باتری فشار آمده و به مرور زمان موجب خراب شدن باتری و کاهش عمر آن می شود. برای جلوگیری از این اتفاق؛ تجهیزات پاور ویندوز مجهز به سیستم مرحله به مرحله (step by step) می باشند. عملکرد این سیستم به این شکل است که ابتدا شیشه سمت راننده را بسته و سپس سایر شیشه ها را می بندد. برخی ز انواع پاور ویندوز به سیستم های چک دو مرحله ای (Double Check) نیز مجهز هستند. این سیستم ها در صورت بروز مشکل و بسته نشدن شیشه ها؛ برق مورد نیاز برای بسته شدن شیشه ها را فراهم می کند.

 

امنیت خودرو

 

ردیاب خودرو:

ردیاب خودرو یک تجهیز پیشرفته و مدرن است اما در برابر سرقت خودرو خیلی بازدارنده نیست. بیشتر برای شناسایی و پیدا کردن خودروهای سرقت شده استفاده می شود. به غیر از ردیابی؛ در حالت کلی هشدارهایی مبنی بر باز و بسته شدن درب خودرو، کاپوت و صندوق عقب و همچنین هشدار قطع باتری و… به گوشی همراه مالک خودرو ارسال می کند.

 

اسپرت تازان را دنبال کنید تا از به روز ترین اطلاعات خودرو ها با خبر شوید . همچنین می توانید اینستاگرام و تلگرام ما را جهت دریافت تازه ترین اخبار خودرو دنبال کنید .