سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟
سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟

در حقیقت رانندگی با خودروهای دنده ای در مقایسه با خودروهای اتوماتیک، با خطای انسانی بیشتری همراه است. چرا که راننده باید به موقع دنده را عوض کرده و از مصرف سوخت بیشتر جلوگیری کند. هم چنین از آن جایی که مصرف سوخت در رانندگی شهری در مقایسه با رانندگی در جاده بسیار بیشتر می باشد، تعویض به موقع دنده در کاهش سوخت نقش بسیار زیادی دارد. بر همین اساس در پاسخ به این سؤال که سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟ می توان گفت که این سیستم یکی از فناوری های نوین در عرصه خودرو بوده و می تواند میزان استهلاک و مصرف سوخت خودرو را به طرز چشمگیری کاهش دهد.
در این مقاله به دنبال پاسخی روشن به این سؤال هستیم که سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟ و نحوه عملکرد آن به چه صورت می باشد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سیستم راهنمای تعویض دنده
سیستم راهنمای تعویض دنده از فناوری های نوین در عرصه خودرو بوده که باعث کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو می شود

 

منظور از سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟

گاهی این سؤال مطرح می شود که سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟ در حقیقت مهم ترین کارکرد سیستم راهنمای تعویض دنده این است که به راننده کمک می کند تا در زمان مناسب دنده ماشین را تعویض نموده و از این طریق مصرف سوخت و میزان استهلاک خودرو را کاهش دهد. در حقیقت کوچک ترین اشتباه در رانندگی با خودروهای دنده ای، می تواند اتفاقات ناگواری را به همراه بیاورد.

 

تعویض دنده در زمان مناسب

نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI چیست؟

به منظور پاسخ به سؤال نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟ می توان به این موضوع اشاره کرد که سیستم راهنمای دنده یا همان GSI تعویض دنده را از طریق میزان مصرف سوخت، دور موتور و سنسورهایی که در گیربکس و چرخ به کار رفته اند، تشخیص می دهد. نحوه عملکرد این سیستم به گونه ای است که به کمک جهت های بالا و پایین و مثبت و منفی در پشت آمپر خودرو یا به شکل رنگی در کلاستر، زمان تعویض دنده را به راننده یادآور می شود. لازم به ذکر است که برخی از سیستم های راهنمای تعویض دنده، علاوه بر کلاستر، از طریق هشدار صوتی زمان تعویض دنده را به راننده یادآوری می نمایند.

لاستیک تیوبلس چیست؟
بیشتر

 

سیستم GSI
تشخیص تعویض دنده در سیستم GSI از طریق مصرف سوخت، دور موتور و سنسورهایی که در گیربکس به کار رفته اند، می باشد

 

آیا تعویض به موقع دنده در کاهش مصرف سوخت مؤثر است؟

در پاسخ به این سؤال که سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI چیست؟ تنها نمی توان به یک پاسخ اکتفا نمود. در واقع به منظور بررسی تأثیر تعویض به موقع دنده در کاهش مصرف سوخت، باید این نکته را در نظر گرفت که اگر دنده توسط راننده به موقع تعویض نشود، با کاهش یا افزایش دور موتور مواجه خواهیم شد. به کاهش دور موتور اصطلاحا دنده مرده گفته می شود. شایان ذکر است که این حالت بدترین حالت ممکن برای خودرو می باشد. چرا که کاهش مصرف سوخت با استهلاک خودرو همراه می باشد. اگر دور موتور کاهش پیدا کند، توانایی تولید نیرو توسط موتور از بین رفته و موتور ناچار به استفاده از دنده سنگین تر خواهد بود. اما اگر دور موتور افزایش پیدا کند، با مصرف سوخت روبرو می شویم.

مزایای سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟

در حقیقت به منظور یافتن پاسخی جامع به سؤال سیستم راهنمای تعویض دنده چیست؟ می توان به مزایای این سیستم اشاره کرد. برخی از مهم ترین مزایای سیستم راهنمای تعویض دنده عبارتند از:

1. سیستم راهنمای تعویض دنده از ورود به دنده مرده جلوگیری می کند

هنگامی که دور موتور کاهش می یابد، سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI نمایش داده می شود. در حقیقت با توجه به سیستم GSI و با کاهش دنده می توانید از ورود به دنده مرده جلوگیری کنید. چرا که دنده مرده علاوه بر کاهش مصرف سوخت موجب افزایش استهلاک خودرو می شود.

2. سیستم GSI مصرف سوخت و انواع آلاینده ها را کاهش می دهد

هنگامی که از سیستم GSI استفاده می کنید، می توانید به موقع دنده را تعویض نموده و مصرف سوخت را کاهش دهید. در نتیجه آلاینده هایی از جملهCO2 به طور چشمگیری در محیط کاهش می باید.

کارواش نانو و صفرشویی چیست؟ توضیح جامع اصطلاحات کارواش
بیشتر

سیستم راهنمای تعویض دنده در خودروهای اتوماتیک به چه صورت است؟

به طور معمول در خودروهای اتوماتیک، سیستم GSI با کمترین مصرف سوخت همراه است و کامپیوتر خودرو در همه حال موتور را در شرایط مناسبی قرار می دهد. در نظر داشته باشید که خودروهای اتوماتیک زمانی که در حالت اسپرت قرار دارند، با تعویض دنده در دور بالاتر موجب تغییر گیربکس و سرعت بخشیدن به خودرو می شوند. از طرفی این امکان را برای راننده فراهم می کند تا زمانی که دنده خودرو در حالت دستی قرار دارد، در هر زمان امکان تعویض دنده را داشته باشد. هم چنین خودروهای اتوماتیک در کلاستر با علامت مثبت و منفی، زمان تعویض دنده به وسیله دنده پشت فرمان یا دسته دنده را به راننده یادآوری می کنند.